Descrição
This text investigates the presence of fabulous components, of the dimension of the extraordinary, in the short story “A Canary’s Ideas”, by Machado de Assis, as a satirical composition associated with elements related to the “dialectic of malandragem”, as defined by Antonio Candido in his study of the novel Memories of a Militia Sergeant. Based on the debate within the Brazilian dialectical critique over malandragem, this article inquires into the historical meaning of a possible rogue satire which, enlivened by the astuteness that distinguishes the characters of popular artistic forms, such as folklore and fairy tales, configures a world without guilt and free from mythical violence that, in hostile times, threatens the construction of an effectively human historical future.||O texto investiga a presença de componentes fabulosos, da dimensão do extraordinário, no conto “Ideias de canário”, de Machado de Assis, como um modo de composição satírico associado a elementos relacionados à “dialética da malandragem”, tal como definida por Antonio Candido em seu estudo sobre o romance Memórias de um sargento de milícias. A partir do debate, no interior da crítica dialética brasileira, acerca da malandragem, este artigo procura pelo sentido histórico de uma possível sátira malandra, que, animada pela astúcia que caracteriza personagens de formas artísticas populares, como o folclore e os contos de fadas, configura um mundo sem culpa e livre da violência mítica que, em tempos hostis, ameaça a construção de um futuro histórico efetivamente humano.