-
Music composition and theatricality in Speaking Drums, by Péter Eötvös||Composição musical e teatralidade em Speaking Drums, de Péter Eötvös
- Voltar
Metadados
Descrição
How does Péter Eötvös address the theatrical potential of musical performance in the composition of the percussion and orchestra concerto Speaking Drums? The answers presented here are based on contextual information about the composition of the piece and the study of its score, in dialogue with references that allow conceptualizing, contextualizing and discussing the question. Eötvös connects composition and theatricality of the musical performance by using the visuality and gesture that emerge from multiple percussion, investing in the expressive potential of the soloist to whom he entrusted the recording of the work and using sound poetry as a compositional material and symbolic link for the establishment of the talking drums magical narrative. The fundamental contribution of this reflection is to emphasize that such a theatricalisation in compositional approach is not restricted to predominantly scenic repertoires such as instrumental theater and musical theater, but allows the composer to appropriate a range of aesthetic possibilities related to the spatial, visual, gestural and representational aspects of the musical performance situation.||Como Péter Eötvös aborda o potencial de teatralidade da performance musical na composição do concerto para percussão e orquestra Speaking Drums? As respostas aqui apresentadas são construídas com base em informações contextuais sobre a com- posição da peça e no estudo de sua partitura, em diálogo com referências que permitem conceituar, contextualizar e discutir a questão. Eötvös conecta composição e teatralidade da performance musical ao se valer da visualidade e gestualidade que emergem da per- cussão múltipla, ao investir no potencial expressivo do solista a quem confiou a grava- ção da obra e ao utilizar a poesia sonora como material composicional e elo simbólico para instauração da narrativa dos tambores falantes. A contribuição fundamental desta reflexão é destacar que uma tal abordagem composicional teatralizante não se restringe a repertórios de caráter predominantemente cênico, como teatro instrumental e teatro musical, mas permite ao compositor apropriar-se de uma gama de possibilidades esté- ticas relativas aos aspectos espaciais, visuais, gestuais e representacionais da situação de performance musical.
ISSN
2525-9105
Autor
Oliveira, Heitor Martins
Data
28 de dezembro de 2016
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/8659 | 10.26512/dramaturgias.v1i2-3.8659
Idioma
Fonte
Dramaturgies; Vol. 1 No. 2-3 (2016): Dramaturgia Musical | Dramaturgias; v. 1 n. 2-3 (2016): Dramaturgia Musical | 2525-9105
Assuntos
composição musical, teatralidade, poesia sonora, percussão múltipla, Eötvös
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion