-
the press as a weapon in 1838: o desenjoativo teatral vs. atalaia nacional dos teatros||As armas da imprensa em 1838: o desenjoativo teatral vs. atalaia nacional dos teatros
- Voltar
Metadados
Descrição
The strong impact of theatre on the 19th century’s social and political life, connected with the "explosion" of the Portuguese press, leads to the expansion of theatre and performing arts periodicals. Although today's research does not neglect to consult the periodical literature, these sources are not usually questioned. On the other hand, the distrust of historiography constrains a fertile discussion about journalistic production as a useful resource.
This article focuses on the rivalry of two newspapers, both founded in 1838: O Desenjoativo Teatral: Jornal Recreativo e Moral (Lisbon, June to September, 16 issues) and Atalaia Nacional dos Teatros (Lisbon, June 28 to August 26, 18 issues). If the former promotes Teatro do Salitre, improved by actor Dias with the support of António Feliciano de Castilho, the second makes the defence of Teatro da Rua dos Condes and its director Émile Doux, and is favoured by Almeida Garrett’s collaboration. We propose an analysis of the debate about the national theatre restoration through the journalistic discourse, considering these newspapers as a vehicle of information and as a tool for manipulation. The radical antagonism between the two newspapers, which gives rise to a "theatrical riot" in the press, clarifies the discursive strategies of the polemicists. The study leads to a few considerations about the journalistic movement as a passionate witness and as a memory of the passions that underlie and affect historical events.
||
O forte impacto do teatro na vida social e política de Oitocentos, concomitante com a “explosão” da imprensa periódica portuguesa, traduz-se na ampliação do espaço mediático dedicado aos espectáculos e aos artistas. Embora a investigação de hoje não dispense a consulta dos jornais da época, essas fontes não são, habitualmente, questionadas. Por sua vez, a desconfiança da historiografia em relação ao periodismo tem condicionado uma problematização fértil da produção jornalística.
Este artigo foca a rivalidade de dois jornais, ambos fundados em 1838: O Desenjoativo Teatral: Jornal Recreativo e Moral (Lisboa, Junho a Setembro de 1838, 16 números) e Atalaia Nacional dos Teatros (Lisboa, 28 de Junho a 26 de Agosto de 1838, bissemanal, 18 números). Se o primeiro promove o Teatro do Salitre, recuperado pelo ator Dias com apoio de António Feliciano de Castilho, o segundo faz a apologia do Teatro da Rua dos Condes e do seu diretor Émile Doux, contando com a colaboração de Almeida Garrett. Propõe- se aqui uma análise do debate em redor da regeneração do teatro nacional através do discurso jornalístico, tendo em conta a utilização da imprensa como veículo de informação e como instrumento de manipulação. O radical antagonismo entre os dois jornais, que dá azo a um “motim teatral” na imprensa, permite destacar com clareza as estratégias discursivas dos polemistas. O estudo conduz a algumas considerações sobre o movimento periodístico, enquanto testemunho apaixonado e enquanto memória das paixões que subjazem e afetam os eventos históricos.
ISSN
2525-9105
Autor
Martins, Rita
Data
16 de dezembro de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/28688 | 10.26512/dramaturgias.vi12.28688
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Rita Martins
Fonte
Dramaturgies; No. 12 (2019): Theatre, Memory,and Technology; 14-29 | Dramaturgias; n. 12 (2019): Dossiê: Teatro, Memória e Tecnologia; 14-29 | 2525-9105 | 10.26512/dramaturgias.vi12
Assuntos
Jornais. Século xix. O Desenjoativo Teatral. Atalaia Nacional dos Teatros. | Newspapers. 19th-century. O Desenjoativo Teatral. Atalaia Nacional dos Teatros.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion