Descrição
The aim of this paper is to analyze the role of the protagonist in the Aristofanic plays Clouds, Wasps and Thesmophoriazousai, taking into consideration the pedagogical function of the poet in ancient Greece. For McLeish (1980: 53), since any comment about the events in the dramatic action is made by the characters (and the choir) and not by a narrator, the choice of a type of hero is, therefore, an act of criticism and didactic. The plays chosen for analysis feature heroes who, unlike the protagonists of the other remaining Aristofanic comedies, are ensnared by their own actions, resulting in their downfall followed by their consequent change. Concepts like hamartia and peripeteia, traditionally applied to tragedy, also have a meaningful place in our approach to these three Aristophanes’ comedies.
||
Este trabalho tem por objetivo a análise da atuação do protagonista nas peças aristofá‚nicas Nuvens, Vespas e Tesmoforiantes, como um referencial da função pedagógica do poeta na Grécia antiga. Para McLeish (1980: 53), visto que qualquer comentário acerca dos acontecimentos na ação dramática é feito pelas personagens (e pelo coro) e não por um narrador, a escolha de um tipo de herói é, portanto, um ato de crítica e de didática. As peças em análise apresentam heróis que, diferentemente do que ocorre com os protagonistas das demais comédias aristofá‚nicas que chegaram até nós, são enredados pelas suas próprias ações, resultando em sua queda e consequente transformação. Conceitos como hamartia e peripeteia, tradicionalmente usados na análise da tragédia, têm um lugar significativo em nossa abordagem das três comédias aristofá‚nicas.