-
Iberian Theatricality in Select Songs by Juan del Encina||A Teatralidade Ibérica em algumas canções de Juan del Encina
- Voltar
Metadados
Descrição
Poet, musician, and playwright of the Spanish pre-Renaissance, Juan del Encina (1468-1529) was the patriarch and one of the most important founders of Iberian dramaturgy. The theatrical vein of his musical work presents, on the one hand, a direct continuation of the Medieval (actus) drama, and on the other, an already distinguished Renaissance quality. Encina’s poems are intended to be sung, each forming a brief and synthetic dramatic act. The literary-musical form Romance is widely used in the work of Encina. His work can also be sub-classified into other forms such as Cantigas, Tonadas, and Villancicos, signs of marked ethnic work. Of popular inspiration, Encina’s work transits between a period of oral and written musical skills and culture. His texts and music compose a unit expressed in pungent melodies and strong rhythms through the dramatic force of themes such as love, suffering, religiosity, and satire. Through a studying that considers all the above important creative and instituting elements of Encina’s work, we propose a macro-structural analysis aiming at the arrangement and the musical performance of a selection of pieces by the author. We also propose to include illustrative comments on this song selection, to highlight the vigor and contextual dramaticity of Spanish musical theater in the work of Juan del Encina.
||
Poeta, músico e dramaturgo do pré-renascimento espanhol, Juan del Encina (1468- 1529) foi patriarca e um dos mais importantes fundadores da dramaturgia ibérica. A veia teatral de sua obra musical apresenta, por um lado, ainda uma direta continuação do Auto Medieval, composição teatral de linguagem simples e extensão curta, e por outro uma já distinguida qualidade Renascentista. Seus poemas são concebidos para serem cantados e cada um deles forma um brevíssimo e sintético ato dramático. A forma literário-musical do Romance é largamente utilizada na obra de Encina, que se encontra também desmembrada em outras formas como as Cantigas, as Tonadas e os Villancicos signos de uma obra marcadamente étnica. De inspiração popular, sua obra transita entre eras de tradição oral e escrita da transmissão das habilidades e da cultura musical. Os textos e a música de Encina compõem uma unidade expressa em melodias pungentes e ritmos fortes através da força dramática de temáticas como o amor, a dor, a religiosidade, e a sátira. Estudando e considerando todos estes importantes elementos criadores e instituidores da obra de Encina, propomos uma análise macroestrutural visando o arranjo e a performance musical comentada de algumas canções do referido autor, exemplificando e trazendo a tona o vigor e a dramaticidade contextual do teatro musical espanhol na obra de Juan del Encina.
ISSN
2525-9105
Autor
Marcelo Borba,Leonora Oxley e Carlos W. Soares, Werner Ewald, João A. Straub Gomes,
Data
23 de dezembro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/35749 | 10.26512/dramaturgias15.35749
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Werner Ewald, João A. Straub Gomes, Marcelo Borba,Leonora Oxley e Carlos W. Soares | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
Fonte
Dramaturgies; No. 15 (2020): Ancient and Medieval Music: Performance, Reception and Reconstruction; 43-49 | Dramaturgias; n. 15 (2020): Música da Antiguidade e do Medievo: Performance, recepção e recriação; 43-49 | 2525-9105 | 10.26512/dramaturgias.vi15
Assuntos
Juan del Encina | Música Antiga | História da Música Ibérica | Juan del Encina | Ancient Music | History of Iberian Music
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion