-
THE OBSCURE FACE OF BEAUTY||FACE OBSCURA DA BELEZA
- Voltar
Metadados
Descrição
The cult of the ruins instituted the beauty of theauthentic fragments, relativizing the ugliness ofmutilated or incomplete bodies. The sacred for the italianrenaissance humanists was a classic body reconstitutedmore for integrity and less for authenticity, where forthe classicists of the eighteenth century the mutilatedor incomplete body was artistically acceptable. Thefree assembly of the classical sculptures represents,for the italian renaissance, the authenticity of the nonauthentic.The preservation of mutilated bodies, in thelight of modern theories, is the historical return of thevalue of the “authentic”. Between the beauty, integrityand authenticity of the bodies, a free comparison isproposed between the concept of authenticity in thetheories of patrimony and the Aesthetic of the Ugly. Itbegins with the idea that the ugly is the incomplete,imperfect, deformed, or falsified. We will see, however,that there are dissolutions and historical permissionsthat contradict this premise.Keywords: Aesthetics of the Ugly; Authenticity; Integrity;Patrimony.||autênticos, relativizando a feiura dos corposmutilados ou incompletos. O sagrado para oshumanistas italianos do renascimento era umcorpo clássico reconstituído mais pela integridadee menos pela autenticidade, enquanto para osclassicistas do século XVIII, o corpo mutilado ouincompleto era artisticamente aceitável. A livremontagem das esculturas clássicas representa,para os renascentistas italianos, a autenticidadedo não-autêntico. A preservação dos corposmutilados, Ã luz das teorias modernas, é o retornohistórico do valor do “autêntico”. Entre a beleza,a integridade e a autenticidade dos corpos,propõe-se uma livre comparação entre o conceitode autenticidade nas teorias do patrimônio ea Estética do Feio. Parte-se da ideia instituídade que o feio é o belo incompleto, imperfeito,deformado ou falsificado. Veremos, no entanto,que há dissoluções e permissões históricas quecontradizem tal premissa.Palavras-chave: Estética do feio. Autenticidade.Integridade. Patrimônio.
ISSN
2238-362X
Periódico
Autor
Zim, Aline Stefânia
Data
1 de julho de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/esteticaesemiotica/article/view/26914 | 10.18830/issn2238-362X.v9.n1.2019.03
Idioma
Editor
Fonte
Revista Estética e Semiótica; v. 9 n. 1 (2019): ARTE, CRÍTICA E LIBERDADE II; 33-40 | 2238-362X | 10.18830/issn2238-362X.v9.n1.2019.00
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion