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Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s Civilization
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Metadados
Descrição
This paper aims to analyze the first game in the Sid Meier’s Civilization videogame franchise, focusing on showing how the game’s representation of historical times is built on conceptions about “historical acceleration” that, according to Reinhart Koselleck, emerged only in modern times, but in the game are universal. At the same time, this analysis brings to light the question of ethnocentrism, considering how much the title is composed by ethnocentrically built perspectives on History that transform the Western historical experience into the only possible History. Besides interacting with Koselleck’s work, perspectives inspired on the field of game studies are also utilized, with the aim of considering the specificities of the media object chosen as the focus of investigation. It is particularly important the interaction with Gonzalo Frasca’s proposal of the videogame as a simulation and Ian Bogost’s discussion about the game’s capacity of creating procedural representations that are subjective and politically oriented.||O presente artigo propõe-se a analisar o primeiro jogo da franquia de videogames Sid Meier’s Civilization, concentrando-se em demonstrar a fundamentação de sua representação do tempo histórico em concepções sobre a “aceleração da história” que Reinhart Koselleck considera terem surgido apenas com a modernidade, mas que no jogo são universalizadas. Paralelamente, levanta a questão do etnocentrismo suscitada por tal análise, considerando o quanto a obra se mostra perpassada por perspectivas etnocêntricas sobre a história que alçam a experiência histórica ocidental ao status de única história possível. Além do trabalho com o já citado Koselleck, são utilizadas também perspectivas inspiradas no campo dos game studies, buscando considerar as especificidades da mídia escolhida como objeto de estudo. É particularmente importante a interação com as propostas de Gonzalo Frasca sobre o videogame como simulação e de Ian Bogost acerca da capacidade que a mídia apresenta de construir representações procedurais, subjetivas e politicamente orientadas.
ISSN
2318-1729
Periódico
Autor
Fornaciari, Marco de Almeida
Data
3 de abril de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19309 | 10.26512/hh.v7i13.19309
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 História, histórias
Fonte
história, histórias; Vol. 7 Núm. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 42-55 | História, histórias; v. 7 n. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 42-55 | 2318-1729 | 10.26512/hh.v7i13
Assuntos
Sid Meier's Civilization | Jogos | Aceleração da história | Modernidade
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion