-
Matizes políticas e culturais na criação do Museu Wanderley Pinho (Recôncavo Baiano ”“ 1968-1971)
- Voltar
Metadados
Descrição
This paper evaluates the founding of the Wanderley Pinho Museum (1968-1971), a specific case in the field of museology in the State of Bahia. The critical analysis focuses on the centralization of conservation as a public practice that highlights topics that are wider than the mere physical safeguarding of material items from the past, in which the political effects reign supreme over cultural considerations. The materiality that characterizes the Sugar Mill/Museum space is the element that links the range of aspects evaluated, based on diverse sources of documents, uniting the theoretical-methodological approach that promotes museum-related institutions as places of discourse, interpretive spaces and political arenas impacting heritage preservation policies. We observed the interactions between institutions, strategies, agents, discourses, procedures and the level of action under specific conditions. It was concluded that the museological narrative through specific decisions and choices used the past to maintain the ideological tradition of a group, represented by the figure of José Wanderley de Araújo Pinho, the commemorative museum of a specific stratum of Bahian society.||O presente artigo trata criação do Museu Wanderley Pinho (1968-1971), caso específico ao campo museológico na Bahia. A problematização geral versa sobre a centralização da salvaguarda como prática pública pondo em jogo temas mais abrangentes do que a simples conservação física de bens materiais do passado, portanto, em campo político de efeitos sobre o cultural. A materialidade que caracteriza o espaço Engenho/Museu é o fio condutor da análise, pautada em diversas fontes documentais, confluindo a linha teórico-metodológica que advoga as instituições museus como campos discursivos, espaços de interpretação e arenas políticas incidindo sobre as práticas patrimoniais. Observamos as articulações entre instituições, estratégias, agentes, discursos, procedimentos e o nível da ação em condições determinadas. Conclui-se que, a narrativa museográfica trilhou decisões e seleções de modo que o uso do passado manteve a tradição ideológica de um grupo, reunindo, através da figura de José Wanderley de Araújo Pinho, o museu rememorativo de uma camada particular da sociedade baiana.
ISSN
2238-5436
Autor
Rodriguez, Mariana Cerqueira | Cerávolo, Suely Moraes
Data
30 de outubro de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/24621 | 10.26512/museologia.v8i16.24621
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Museologia & Interdisciplinaridade
Fonte
Museologia & Interdisciplinaridade; v. 8 n. 16 (2019): Museus e Educação: História e Perspectivas Transnacionais; 137-159 | 2238-5436 | 10.26512/museologia.v8i16
Assuntos
Museu do Recôncavo Wanderley Pinho, Patrimônio Cultural, Museu Rural | Wanderley Pinho Museum, Cultural Heritage, Rural Museum
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion