Descrição
This paper provides a reflection on the trajectory of a work of art since its creation and inclusion in a museum’s collection until the present time, addressing its following exhibitions. In order to do so, it analyses Cildo Meireles’s Paulista/97 assimilation process into Instituto Itaú Cultural’s collection based on the work of art’s performativity throughout the years. The aim is to discuss the musealization process of contemporary art, emphasizing the role of acquisition strategies in the preservation and exhibition of the work of art. Therefore, the analysis relies on the work’s transformation more than on its exhibition in 1997.
||O presente artigo proporciona uma reflexão sobre a trajetória de uma obra de arte desde sua criação e incorporação a uma coleção, abordando suas subsequentes exibições, até a atualidade. Para tanto, analisa o processo de assimilação de Paulista/97 (1997), de Cildo Meireles, pelo acervo do Instituto Itaú Cultural, a partir da performatividade da obra ao longo dos anos. O objetivo é discutir o processo de musealização da arte contemporânea, dando destaque ao papel desempenhado pelas estratégias de aquisição na forma como a obra será salvaguardada e exposta. Desse modo, a análise está atrelada mais à transformação da obra do que à sua exibição em 1997.