Descrição
Based on Winckelmann´s (1717 ”“ 1768) concepts of classic antiquity, clearly shown in his History of Ancient Art, this article aims to bring forth the basis on which his work was oriented so that we can understand why these concepts become standard criteria in his theories. In order to give more emphasis to our reflections on classic antiquity, we added some enhancement given by Giambattista Vico (1670 ”“ 1744) and Arnold Hauser (1892 ”“ 1978) which will guide us through this debate on classic antiquity, basic theoretical and practical prescription on Modern Art.||Neste trabalho partimos da constituição do conceito de Antigo/Antiguidade para Winckelmann, em sua História da arte na antiguidade, no intuito de compreender como esse conceito se torna um critério normativo em suas teorizações. A fim de constituir maior densidade em nossa análise, lançaremos mão de mais dois pensadores que nos ajudarão a refletir a antiguidade: o filósofo italiano Giambattista Vico (1670 ”“ 1744) e Arnold Hauser (1892 ”“ 1978). Acreditamos que o acréscimo de suas teorizações nos ajudará a conceitualizar o Antigo como uma prescrição teórica e prática para, na visão de Winckelmann, a decadente arte de sua época.