-
UNVEILING EKPHRASIS ON THE SCREEN||UNVEILING EKPHRASIS ON THE SCREEN
- Voltar
Metadados
Descrição
Both adaptation and ekphrasis are considered as transmedial tools by proposed models (Rajewsky, 2005; Elleström, 2010, 2014, 2021) for the study of (inter)medial transformation. The two processes share some common aspects concerning the transfer of medial properties, putting emphasis on the respective audiences’ recognition. The aim of this paper is to understand how the process of media transformation from novel to film takes meaningful ekphrastic excerpts and turns them into something narratively and materially different. In order to investigate the issue, the authors of the paper will illustrate the transfer of ekphrastic excerpts from novel to film in the movie Doktor Judym directed by Polish WÅ‚odzimierz Haupe (1975) and the film Reaching for the Moon (2013) directed by Brazilian Bruno Barreto, using the notions of adaptation by Hutcheon (2006), and ekphrasis by Clüver (2019), Bugno-Narecka (2017, 2019) and Vieira (2017, 2020).||Adaptação e écfrase são consideradas ferramentas midiáticas por modelos propostos (RAJEWSKY, 2005; ELLESTRÖM, 2010, 2014, 2021) para o estudo de transformação entre diferentes mídias. Os dois processos compartilham aspectos relativos à transferência de propriedades de mídias no diz respeito ao reconhecimento do leitor/audiência. O objetivo deste artigo é compreender como o processo de transformação entre mídias, no caso de romance para filme, se apropria de trechos ecfrásticos significativos e os transforma em uma nova narrativa materialmente diferente. Para tal, a partir das noções de adaptação, Hutcheon (2006), e écfrase, de Clüver (2019), Bugno-Narecka (2017, 2019) e Vieira (2017, 2020), a transferência de trechos ecfráticos do romance para o cinema será ilustrada pelos filmes Doktor Judym, dirigido pelo polonês WÅ‚odzimierz Haupe (1975), e Flores raras (2013), dirigido pelo brasileiro Bruno Barreto.
ISSN
1518-5494
Periódico
Autor
Bugno-Narecka, Dominika | de Paiva Vieira, Miriam
Data
11 de dezembro de 2020
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte
Fonte
Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte; v. 19 n. 2 (2020): O OLHAR DE JANO; 48-69 | 2447-2484 | 1518-5494 | 10.26512/vis.v19i2
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo avaliado pelos Pares