-
Stories of Continuity. Contemporary Art and Collection of Islamic Art
- Voltar
Metadados
Descrição
In the last thirty years, Islam understood as Islamic civilization has been, in many ways, increasingly associated with the notion of contemporary art. For example, many great museums in the world include works from their collection of contemporary art from the Middle East into their collection of historical Islamic art. This association between contemporary art and Islamic art led to the notion of Contemporary Islamic Art,which is grounded in the idea of permanence of Islamic art. Thus Islamic art can be seen “as the anachronism of a medieval art that never died” (Amy Goldin) and it is ascribed a transhistoric character: art, produced today in Muslim countries or by artists linked to Islam by their place of birth or by ascendancy, is thought to prolong Islamic art today. This interpretation is also founded on the idea of permanence of the Islamic civilization and on an a-historical conception of time. This paper will analyze this alternative conception of Islamic art’s periodization studying the case of the British Museum and relating it to the discourse of various non-western art historians and authors. The issue at stake goes beyond the artistic field: this revival of Islamic art is a means to establish through art the cultural continuity of the Islamic civilization.
||Nos últimos trinta anos, o Islã, entendido como civilização islâmica, tem sido, em vários sentidos, crescentemente associado à noção de arte contemporânea. Por exemplo, muitos grandes museus no mundo incluem, em suas coleções de arte islâmica histórica, trabalhos pertencentes a suas coleções de arte contemporânea originárias do Oriente Médio. Essa associação entre artecontemporânea e arte islâmica levou à noção de Arte Islâmica Contemporânea, que se baseia na ideia de permanência da arte islâmica. Assim, a arte islâmica pode ser vista como um “umanacronismo de uma arte medieval que nunca morreu” (Amy Goldin) e recebe a atribuição de um caráter trans-histórico: arte, produzida hoje em países muçulmanos ou por artistas ligados ao Islã por seus lugares de nascimento ou por ascendência, é compreendida como prolongamento da arte islâmica hoje. Essa interpretação também funda-se na ideia de permanência da civilização islâmica e em uma concepção ahistórica do tempo. Esse artigo analisará essa concepção alternativa de periodização da arte islâmica estudando o caso do British Museum erelacionando-a ao discurso de vários historiadores e autores não-ocidentais. O tema em questão vai além do campo da arte: esse renascimento da arte islâmica é um meio de estabelecer,através da arte, a continuidade cultural da civilização islâmica.
ISSN
2447-2484
Autor
Abdallah, Monia
Data
26 de junho de 2017
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/20454 | 10.26512/vis.v16i1.20454
Idioma
Fonte
Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte; v. 16 n. 1 (2017); 8-21 | 2447-2484 | 1518-5494
Assuntos
Arte Islâmica. Contemporâneo. Anacronismo. British Museum. | Islamic art. Contemporary. Anachronism. British Museum.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion