-
RESEARCH IN RURAL EDUCATION AND PASTORAL EDUCATION IN THE MIDWESTERN REGION OF BRAZIL (2002-2013)||AS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO RURAL E EDUCAÇÃO DO CAMPO NA REGIÃO CENTRO-OESTE (2002-2013)
- Voltar
Metadados
Descrição
Scientific production on Rural Education and Pastoral Education in postgraduate programs in the midwestern region of Brazil is investigated with special reference to the state of Mato Grosso do Sul. Bibliographic and documentary research ranges between 2002 and 2013. The former year is the data of the approval of Resolution CNE/CEB n. 1 which established the Operational Guidelines for Basic Education in rural schools, whilst the latter year deals with the implementation of the National Program for Pastoral Education (PRONACAMPO). Within the 2018B/2019A cycle, the author mapped the scientific production in postgraduate programs in Education in the Midwestern region (higher education, main theoreticians, year of establishment of PPGE, themes, number of professors and research axes) and, with reference to Cycle 2019B/2020A, the author described research work in PPGE in Mato Grosso do Sul on Rural and Country Education. Results from databases revealed low production rate on the theme of Rural Education and Pastoral Education. ||O objetivo dessa pesquisa foi investigar a produção sobre Educação Rural e Educação do Campo nos Programas de Pós-Graduação em Educação da Região Centro-Oeste, focando o Estado de Mato Grosso do Sul. O recorte temporal corresponde aos anos de 2002 a 2013; 2002 corresponde ao ano de aprovação da Resolução do CNE/CEB nº 1, que instituiu as Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas escolas do campo, e, 2013, refere-se à implementação do Programa Nacional de Educação do Campo (PRONACAMPO). É uma pesquisa bibliográfica e documental. Ressaltamos que, no Ciclo 2018B/2019A, realizamos o mapeamento dos trabalhos produzidos nos Programas de Pós-Graduação em Educação da Região Centro-Oeste (instituição de ensino superior, principais teóricos, ano de criação dos PPGEs, temática abordada, número de docentes e linhas de pesquisa) e no Ciclo 2019B/2020A demos continuidade à pesquisa descrevendo as pesquisas realizadas nos PPGEs de Mato Grosso do Sul sobre a Educação do Rural e a Educação do Campo. Constatamos, por meio da consulta dos bancos de dissertações e teses consultados, uma baixa produção sobre a temática Educação Rural e Educação do Campo.
ISSN
1518-1243
Periódico
Autor
Queiros, Edgar da Silva | Silva , Celeida Maria Costa de Souza e
Data
21 de dezembro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/iccesumar/article/view/9391 | 10.17765/1518-1243.2020v22n2p173-184
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Iniciação Científica Cesumar
Fonte
Iniciação Científica Cesumar; Vol 22 No 2 (2020): Temática: Educação; 173-184 | Iniciação Científica Cesumar; Vol. 22 Núm. 2 (2020): Temática: Educação; 173-184 | Iniciação Científica Cesumar; v. 22 n. 2 (2020): Temática: Educação; 173-184 | 2176-9192 | 1518-1243
Assuntos
Dissertations and theses | Rural education and pastoral education | Mato Grosso do Sul | Dissertações e teses | Educação rural e educação do campo | Mato Grosso do Sul | Nenhum.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Avaliado por Pares | Texto