-
Protocolo de inventário e avaliação de Lugares de Interesse Pedológico (LIPe) para um “Pedoturismo”
- Voltar
Metadados
Descrição
Inventory protocol and evaluation of Pedological Interest Places (PIP) for a “pedotourism”
Soil is an essential part of life on Earth. Geosciences, especially Pedology, play a fundamental role in balancing this biotic-abiotic relationship. In this sense, pedotourism is proposed as a tourist segment through the inventory and evaluation of "Pedological Interest Places" (PIP) as eco- and geotourism products. The methods used involved a literature review; development of a qualitative and quantitative inventory form for fieldwork application; insertion of PIP data into the Geossit, Terra Mineira and other online databases; pedotouristic quantification; and calculation of pedotouristic potential. The result is presented as a new tourist segment, pedotourism, and as a theoretical methodological basis for the conceptualization, description and quantification of geosites of pedological interest (pedosites). Together, they constitute pedodiversity and contribute to the pedoconservation of the pedological heritage in parks, geoparks and other protected areas.
KEYWORDS: Soil Education; Soil; Pedosite; Pedodiversity; Pedological Heritage.||O solo é parte essencial para a vida na Terra. As Geociências, em especial a Pedologia, têm um papel fundamental no balanceamento desta relação biótica-abiótica. Neste sentido propõe-se o pedoturismo como segmento turístico por meio da inventariação e avaliação de “Lugares de Interesse Pedológico” (LIPe) como produtos eco- e geoturísticos. Os métodos utilizados abordaram revisão de literatura; elaboração de ficha de inventário quali-quantitativa para aplicação em campo; inserção dos dados de LIPe na base de dados online do Geossit, Terra Mineira e afins; quantificação pedoturística; cálculo do potencial pedoturístico. O resultado se apresenta na forma de um novo segmento turístico, o pedoturismo, e uma base metodológica teórica para conceituação, descrição e quantificação de geossítios de interesse pedológico (pedossítios) cujo conjunto constitui a pedodiversidade e contribuindo para a pedoconservação do patrimônio pedológico em unidades de conservação, geoparques e outras áreas protegidas.
ISSN
1983-9391
Periódico
Autor
Fonseca Filho, Ricardo Eustáquio | Varajão, Angélica Fortes Drummond Chicarino | Castro, Paulo de Tarso Amorim
Data
13 de abril de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/6701 | 10.34024/rbecotur.2019.v12.6701
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Revista Brasileira de Ecoturismo (RBEcotur)
Fonte
Brazilian Journal of Ecotourism; Vol. 12 No. 2 (2019): maio-julho/2019 | Revista Brasileña de Ecoturismo; Vol. 12 Núm. 2 (2019): maio-julho/2019 | Revista Brasileira de Ecoturismo (RBEcotur); v. 12 n. 2 (2019): maio-julho/2019 | 1983-9391
Assuntos
Educação em solos | Solo | Pedossítio | Pedodiversidade | Patrimônio Pedológico.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion