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Uma análise do pronome você nos tempos de agora ( An analysis of the pronoun “você” (you) nowadays)||An analysis of the pronoun “você” (you) nowadays
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Metadados
Descrição
Nos eventos discursivos, o pronome “você” tem sido apresentado como o pronome pessoal mais produtivo na atualidade. Esse pronome traz como característica a capacidade de direcionar o texto especificamente a um leitor/ ouvinte e, simultaneamente, também direcioná-lo a um grupo mais particular ou, ainda, a um grupo mais amplo. Com isso, vem se tornando uma espécie de “pronome curinga” em campanhas publicitárias. Nesta perspectiva, no presente artigo, observando as condições de frequência e produtividade, analisamos o referido pronome em doze mensagens veiculadas no suporte outdoor. Para tanto, ancoramo-nos teoricamente nos princípios de iconicidade e de metaiconicidade, postulados do funcionalismo linguístico de orientação givoniana.PALAVRAS-CHAVE : Pronome você. Funcionalismo linguístico. Suporte outdoor.ABSTRACT In discursive events, the pronoun “you” has been presented as the personal pronoun more productive today. This pronoun shows as feature the ability to specifically target the text to a reader / listener, and simultaneously also direct the communicative situation to a more particular group or even a larger group. With this, the personal pronoun “you” has become a kind of “wildcard pronoun” in advertising campaigns. In this perspective, we observe the conditions of frequency and productivity, and we analyze the pronoun “you” in twelve messages conveyed in billboards. Therefore, based on the principles of iconicity of meta-iconicity, we explain that situation using the assumptions of functionalism linguistic as Givón has proposed. KEYWORDS : Você Pronoun. Linguistic functionalism. Iconicity.||In discursive events, the pronoun “you” has been presented as the personal pronoun more productive today. This pronoun shows as feature the ability to specifically target the text to a reader / listener, and simultaneously also direct the communicative situation to a more particular group or even a larger group. With this, the personal pronoun “you” has become a kind of “wildcard pronoun” in advertising campaigns. In this perspective, we observe the conditions of frequency and productivity, and we analyze the pronoun “you” in twelve messages conveyed in billboards. Therefore, based on the principles of iconicity of meta-iconicity, we explain that situation using the assumptions of functionalism linguistic as Givón has proposed. KEYWORDS : Você Pronoun. Linguistic functionalism. Iconicity.
ISSN
1808-1355
Periódico
Autor
Sousa, Valéria Viana
Data
30 de dezembro de 2012
Formato
Identificador
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1194 | 10.22481/el.v10i2.1194
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2012 Estudos da Língua(gem)
Fonte
Estudos da Língua(gem); v. 10 n. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 193-205 | Language Studies; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 193-205 | Études de Langues; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 193-205 | Estudios del lenguaje; Vol. 10 Núm. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 193-205 | 1982-0534 | 1808-1355 | 10.22481/el.v10i2
Assuntos
Pronome você | Funcionalismo linguístico | Suporte outdoor
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Reviewed by peers | Revisión por pares | Avaliado pelos pares