-
Madame Satã: a potência de um corpo em cena ( Madame Satã: the power of a body on the scene)||Madame Satã: the power of a body on the scene
- Voltar
Metadados
Descrição
This article focuses on the analysis of the political effects of the configuration of the character Madame Satã, in Madame Satã (2002), by Karim Aïnouz. It is noteworthy, in this case, an intimacy born of proximity built in space and diegetic time that, at the same time, lets you explore places and virtually timeless and undefined situations: skin, pores, cracks and mold on the walls, sweat, glitter, clothes, objects of everyday scene. Thus, the body takes the place of a political speech that replaces the representation by introducing new forms of resistance in contemporary Brazilian cinema.KEYWORDS: Subjectivity. Afects. Homossexuality. Body. Cinema.||Este artigo se debruça sobre a análise dos efeitos políticos da configuração do personagem Madame Satã, no filme "Madame Satã" (2002), de Karim Aïnouz. Destaca-se, no caso, uma intimidade que nasce de uma proximidade construída no espaço e no tempo diegéticos e que ao mesmo tempo permite explorar lugares e situações praticamente atemporais e indefinidos: pele, poros, mofo e rachaduras nas paredes, suor, purpurina, tecidos, objetos de cena cotidianos. Desta forma, o corpo de Satã assume o lugar de uma fala política que substitui a representação, instaurando novos formatos de resistência no cinema brasileiro contemporâneo.PALAVRAS-CHAVE: Subjetividade. Afetos. Homossexualidade. Corpo. Cinema.ABSTRACTThis article focuses on the analysis of the political effects of the configuration of the character Madame Satã, in Madame Satã (2002), by Karim Aïnouz. It is noteworthy, in this case, an intimacy born of proximity built in space and diegetic time that, at the same time, lets you explore places and virtually timeless and undefined situations: skin, pores, cracks and mold on the walls, sweat, glitter, clothes, objects of everyday scene. Thus, the body takes the place of a political speech that replaces the representation by introducing new forms of resistance in contemporary Brazilian cinema.KEYWORDS: Subjectivity. Afects. Homossexuality. Body. Cinema.
ISSN
1808-1355
Periódico
Autor
Rodrigues, Geisa
Data
30 de junho de 2014
Formato
Identificador
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1246 | 10.22481/el.v12i1.1246
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2014 Estudos da Língua(gem)
Fonte
Estudos da Língua(gem); v. 12 n. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 175-193 | Language Studies; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 175-193 | Études de Langues; Vol. 12 No. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 175-193 | Estudios del lenguaje; Vol. 12 Núm. 1 (2014): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 175-193 | 1982-0534 | 1808-1355 | 10.22481/el.v12i1
Assuntos
Subjetividade | Afetos | Homossexualidade | Corpo | Cinema | Subjectivity | Afects | Homossexuality | Body | Cinema
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Reviewed by peers | Revisión por pares | Avaliado pelos pares