-
Selection of Teachers in Federal Universities: an analysis of regulations||Seleccion de Docentes en Universidades Estatales: analisis preliminar de la concepcion y ejecucion||Selecao de Docentes em Universidades Federais: uma analise dos regulamentos
- Voltar
Metadados
Descrição
The selection of staff is a complex process involving subjective beyond objectives criteria present in regulations and proclamations. This paper aims to analyze if the methodologies of public selection to evaluate the candidate in what is demanded in the teaching work context. It’s a documentary research with qualitative and quantitative method analysis. The regiments of public selection professor in 14 universities, available on their Websites were used. The categories of analysis have been: (a) composition of professor that will be evaluators; b) forms of assessment; c) scoring criteria of assessment instruments. The data analysis is possible to realize that the criteria for the choices of the peers that will be evaluate applicants wasn’t at regulations. The selection of professor is not guided by the strategic objectives, assuming a functionalist perspective. The competence perspective is restricted to education function. The research and extension dimensions are evaluated in curriculum analysis so timely.||La seleccion de personal constituye un proceso complejo, ya que implica criterios subjetivos, ademas de los objetivos presentes en reglamentos y bases. El objetivo de este artículo es analizar si la metodologia del concurso público evalúa al candidato en lo que se le pide dentro del contexto laboral docente. Es una investigación documental de los reglamentos que rigen concursos, con uso de metodo cualitativo y cuantitativo. Las categorias de analisis fueron: a) composicion de la comision examinadora; b) formas de evaluacion; c) criterios de puntuacion de instrumentos de evaluacion. En el analisis se observa que los criterios de eleccion de los pares que evaluaran a los candidatos no estan descritos claramente en los reglamentos. La cuestion de la competencia esta restricta a la actuacion de enseñanza y las dimensiones de investigación y extension se evalúan de forma puntual en el analisis de curriculo de los candidatos.||A selecao de pessoal constitui-se em um processo complexo, na medida em que envolve criterios subjetivos, alem dos objetivos presentes nos regulamentos e editais. Neste artigo, objetiva-se analisar se a metodologia do concurso público avalia o candidato naquilo que lhe e demandado no contexto do trabalho docente. E uma pesquisa documental dos regimentos que regem concursos, com uso de metodo qualitativo e quantitativo. As categorias de analise foram: a) composicao das bancas examinadoras; b) formas de avaliação; c) criterios de pontuação dos instrumentos de avaliação. Na analise, percebe-se que os criterios de escolha dos pares que avaliarao os candidatos nao estao descritos claramente nos regulamentos. A questao da competencia esta restrita à atuação no ensino e as dimensoes pesquisa e extensao tendem a ser avaliadas de forma pontual na analise do curriculo dos candidatos.
ISSN
1809-4465
Autor
Siqueira, Elisabete Stradiotto | Binotto, Erlaine | da Silva, Fabiula Meneguete Vidas | Hoff, Debora Nayar
Data
19 de outubro de 2012
Idioma
Editor
Direitos autorais
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 77 (2012): Revista Ensaio - Out./Dez.; 725-748 | 1809-4465 | 0104-4036
Assuntos
Selecao; Avaliação; Criterios; Concurso | Selection; Evaluation; Criteria; Public selection | Seleccion; Evaluacion; Criterios; Concursos
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion