-
Education and work: representations by secondary school teachers and students||Educacion y trabajo: representaciones de profesores y estudiantes de la educacion secundaria||Educação e trabalho: representacoes de professores e alunos do ensino medio
- Voltar
Metadados
Descrição
This paper analyses the representations by secondary school students and teachers, aiming to identify their motivations, perspectives and needs, as well as relations between education and work. The data were analyzed on the basis of the main "orthodoxical" and "hetherodoxical" theories on the relations among education, occupation, and earnings. This work compares data from two research projects: 1) a survey of students and teachers at the largest adult education school in the Federal District; 2) a survey of all the students who voluntarily participated in the National Secondary Education Exam - 2004. The former was sampling-based, whereas the latter covered all the participants. In both cases data were collected by a questionnaire. Results indicate the existence of a social gap between regular secondary education and adult education at the same level. While the students of the latter often left the school as a result of the need to work, they re-started their education for meeting work demands. However, adult education is less severe and to some extent paternalist. The second population included youths mostly interested in higher education, often with difficulties to select a program related to an occupation. In both cases their vision on the school was predominantly positive. Furthermore, in spite of the average higher level of schooling, entry of youths into the world of work has been increasingly difficult and occurs latter. These are some factors that lead secondary education to reach progressive universalization. Theoretical approaches and empirical results suggest the importance of the "hetherodoxical" perspectives, with emphasis to the concepts of educational inflation and credentialism.||Este trabajo analisa las representaciones de estudiantes y profesores de la educacion secundaria, con el objetivo de identificar sus motivaciones, perspectivas y necesidades. Los datos fueron analisados bajo la perspectiva de las principales teorias "ortodoxas" y "heterodoxas" sobre las relaciones entre educacion, ocupacion y renta.El estudio compara dos investigaciónes: la primera sobre estudiantes y profesores de la mayor escuela de educacion de adultos del Distrito Federal; la última sobre egresos de la educacion secundaria regular, participantes del Examen Nacional de Educacion Secundaria – 2004, de caracter optativo. Mientras la primera se realizo con un muestreo, la última fue universal. En los dos casos se utilizo un cuestionario como instrumento para la recogida de datos. Los resultados indican la existencia de un hiato entre las dos modalidades de educacion, regular y dirigida para adultos. En el segundo caso, el trabajo, que frecuentemente fue el factor de la evasion escolar, fue la razon para la vuelta a la escuela. A su status mas bajo correspondia una educacion menos rigurosa y de algún modo paternalista. En el primer caso, la poblacion incluyo predominantemente candidatos a la educacion superior, en muchos casos con dificultades de seleccionar su curso y su ocupacion. Ambas poblaciones tuvieran en la mayoria de los casos una vision positiva de sus escuelas. Apesar del acceso hoy a niveles de escolaridad mas altos, el ingreso de los jovenes al trabajo es cada vez mas dificil y ocurre mas tarde, lo que induce a la universalizacion de la educacion secundaria. Las perspectivas teoricas, asi como los resultados empiricos, sugieren la importancia de las perspectivas teoricas "heterodoxas", con especial enfasis a los conceptos de inflacion educativa y credencialismo.||O artigo analisa as representacoes de alunos e professores do ensino medio, visando a conhecer motivacoes, perspectivas e necessidades, bem como as suas relacoes entre educação e trabalho. Os dados sao analisados à luz das principais teorias "ortodoxas" e "heterodoxas" sobre as relacoes entre educação, ocupação e renda. O trabalho coteja duas pesquisas: a primeira enfocou docentes e discentes do ensino medio, modalidade educação de jovens e adultos, do maior estabelecimento de ensino do Distrito Federal; a segunda se realizou com os participantes do Exame Nacional do Ensino Medio-ENEM em 2004. A primeira se baseou em amostra, enquanto a segunda se aplicou a todos os participantes do ENEM. Em ambos os casos, foram utilizados questionarios para a coleta de dados. As conclusoes indicam um fosso entre o ensino medio regular e a modalidade educação de jovens e adultos. No primeiro caso, o trabalho que freqüentemente retirou os alunos da escola os trouxe de volta a ela. Ha, porem, evidencias, de menor rigor para os alunos de segunda oportunidade. Na população do ENEM se incluem predominantemente os candidatos prospectivos à educação superior, em muitos casos com dificuldades de escolha profissional. Em ambos os casos, a visao da escola e majoritariamente positiva. Alem disso, apesar de haver mais alto nivel de escolaridade, a entrada dos jovens no mundo do trabalho tem se tornado crescentemente dificil e mais tardia, levando à conversao do ensino medio em ensino de massa. Os enfoques teoricos e os resultados empiricos sugerem a importância dos enfoques "heterodoxos", que destacam os conceitos de inflação educacional e credencialismo.
ISSN
1809-4465
Autor
Gomes, Cândido Alberto | Capanema, Clelia de Freitas | Câmara, Jacira da Silva | Cabanelas, Lakne Campbell
Data
20 de janeiro de 2006
Idioma
Editor
Direitos autorais
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 14, n. 50 (2006): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 11-26 | 1809-4465 | 0104-4036
Assuntos
Representaciones; Educacion secundaria; Educacion vocacional; Educacion de adultos; Brasil | Representacoes; Ensino medio; Educação profissional; Educação de adultos; Brasil | Representations; Secondary education; Locational education; Adult education; Brazil
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion