-
Parents Matter: validating the questionnaire “Knowing your Child”. Identifying children with high intellectual abilities aged 9 to 10 years.||Los padres tambien cuentan. Validacion del cuestionario “Conociendo a tu hijo, tu hija”: Identificacion de niño(a)s de 9 a 10 años con altas capacidades.||Os pais tambem contam. Validação do questionario “Conhecendo o seu filho, sua filha”: identificação de criancas de 9-10 anos, com altas capacidades
- Voltar
Metadados
Descrição
The present study examines ongoing research into the implementation and validation of the questionnaire survey “Knowing your child,” which is aimed at the parents of children aged between 9 and 10 years. The questionnaire seeks to identify children with high intellectual abilities. The research design includes a non-experimental, cross-sectional study, and its primary aim is to confirm construct validity through factor analysis. The sample comprised 239 children from the city of Loja in Ecuador. The questionnaire (appendix) was developed as a nomination protocol for parents, initially constructed with 45 items. After the questionnaire was analyzed for construct validity, 11 items were eliminated. The final version included 36 items that were divided into 10 dimensions. Each dimension, obtained by factor analysis, has acceptable levels of reliability and validity, supported by theoretical and empirical referents. The Cronbach Alpha index derived was 0.89. Nevertheless, a confirmatory factor analysis (CFA) is required.||Este trabajo se centra en la aplicacion e inicio de validacion del cuestionario "Conociendo a tu hijo, tu hija", dirigido a madres y padres de niños y niñas (9-10 años), como medio de identificacion de las altas capacidades.La investigación es no experimental transversal. Se aplico el analisis factorial exploratorio (AFE), para comprobar la validez de constructo. La muestra la constituyen 239 niños y niñas de la ciudad de Loja (Ecuador).El cuestionario (anexo) es de nominacion para madres y padres, construido inicialmente con 45 items. Tras los analisis de validacion, se eliminaron 11 items, quedando la version final con 36 items, distribuidos en 10 dimensiones. El indice Alfa de Cronbach alcanzado es de 0,89. Cada dimension, obtenida mediante analisis factorial presenta una fiabilidad y validez aceptables, respaldadas por referentes teoricos y empiricos. En consecuencia, puede ser utilizado, en fase de screening, aunque previamente se requiere un analisis factorial confirmatorio (AFC).||Este trabalho apresenta a implementação e inicio de validação do questionario “Conhecendo o seu filho, sua filha”, destinado a pais de criancas com 9-10 anos como um meio para identificar criancas com altas capacidades. O estudo e nao experimental e transverso. Trabalhou-se com a tecnica de analise fatorial para a validade de construto. A amostra foi composta por 239 criancas da cidade de Loja (Equador). O questionario (apendice) foi desenvolvido como uma ferramenta para a nomeação dos pais, inicialmente com 45 itens. Apos a analise de validação, 11 itens foram eliminados, deixando a versao final com 36 itens, divididos em 10 dimensoes. O indice Alfa Cronbach e 0,89. Cada dimensao obtida pela analise fatorial tem confiabilidade e validade satisfatorias, apoiada por referenciais teoricos e empiricos. Consequentemente, considera-se que este questionario pode ser utilizado na fase de screening, apos a realização da analise fatorial confirmatoria.
ISSN
1809-4465
Autor
Gallegos, Silvia Libertad Vaca | Alvarez-Gonzalez, Beatriz | Costa, Maria Belen Paladines
Data
6 de novembro de 2015
Identificador
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/764 | 10.1590/S0104-40362015000400001
Editor
Direitos autorais
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 89 (2015): Revista Ensaio - Out./Dez.; 795-820 | 1809-4465 | 0104-4036
Assuntos
High intellectual abilities; Intelligence; Parent nomination; Diagnosis. | Altas capacidades intelectuales; inteligencia; nominacion de padres; diagnostico | Habilidades intelectuais elevadas; Inteligencia; Nomeação dos pais; Diagnostico.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion