Descrição
The music has always had strong links with social and human issues. Also in music education, particularly in the context of social projects, there is the development of actions aimed at social and human formation of their students and educators together with the development of specific content. Therefore, this article aims to first establish which roles music education can execute in this direction, with the data collection through the literature review of the area. Then, it is presented the problem of the realization of the purpose, that can dilute the music education in unfertile and ineffective goals when badly comprehended and executed. Finally are presented the concepts that are needed to have a good and equilibrated development of the social and human functions of music in the educational process of social projects.||A música sempre possuiu fortes ligações com questões sociais e humanas. Também na educação musical, principalmente no contexto de projetos sociais, há o desenvolvimento de ações que visam, além do desenvolvimento dos conteúdos específicos, a formação social e humana de seus educandos e educadores. Assim sendo, o presente artigo visa, primeiramente, estabelecer quais as funções que a música desempenha neste sentido, com a coleta dos dados por meio da revisão bibliográfica dá área. Em seguida, é apresentada a problemática da realização desta proposta, que quando mal compreendida, pode realizar-se de modo a diluir a educação musical em objetivos inférteis e pouco efetivos. Por último, são apontados os pressupostos para que as funções humanas e sociais da música sejam desenvolvidas nos processos educativos dos projetos sociais de forma coerente e equilibrada.