Descrição
The aim of this paper is to present a description of the methodology used in a comprehensive study of the transitions of adults and young adults who have lived a long time in Homes for Children and Youth - foster homes for children and youth at risk, according to their prospects. It is intended to illustrate an articulation of technics and procedures used in the analysis of the challenges of empowerment of ex-institutionalized and their integration in different contexts of life (social, professional and family). In this study, we discuss the surveying of the reality of the country - Portugal, international comparisons and also the evolution of legislation from a historical perspective. This underscores the importance of adaptability of the investigator to assess understandings as vast as the relationship between the support and training provided while institutionalized and their subsequent integration into society, through descriptions auto-biographical. Keywords: Children and Youth in Foster homes; Institutionalization; Transitions; Methodologies||O objetivo deste artigo é apresentar uma descrição da metodologia utilizada num estudo compreensivo das transições de adultos e jovens adultos que viveram um longo período de tempo em Lares de Infância e Juventude (LIJ) – casas de acolhimento para crianças e jovens em risco, de acordo com as suas perspectivas. Pretende-se ilustrar uma articulação de técnicas e procedimentos utilizados na análise dos desafios da autonomização de ex-institucionalizados e a sua integração em diferentes contextos de vida (social, profissional e familiar). No referido estudo, discute-se o levantamento da realidade do país – Portugal, comparativos internacionais e também a evolução da legislação a partir de uma perspectiva histórica. Conclui-se da importância da adaptabilidade do investigador, para compreensões tão vastas como aferir a relação entre o apoio e a formação proporcionada enquanto institucionalizados e a sua posterior integração na sociedade, através de descrições auto-biográficas. Palavras-Chave: Crianças e Jovens acolhidos; Autonomização; Transições; Metodologias