-
James Fenimore Cooper’s Lionel Lincoln: literary appropriations in nineteenth century North American romance prose||Lionel Lincoln de James Fenimore Cooper: apropriações literárias na prosa romanesca norte-americana da primeira metade do século XIX
- Voltar
Metadados
Descrição
In 1824, the novelist James Fenimore Cooper set out on a research travel to the city of Boston, Massachusetts, so that he could write the historical novel Lionel Lincoln. The author’s initial intention was to publish a series of thirteen novels, each one with the setting of one of the thirteen original colonies of the United States of America during the events of the War of Independence (1775-1783), entitled Legends of the thirteen republics. However, the failure of this particular work buried the idea, and Lionel Lincoln was left as the only one of the author’s works to be considered by Cooper himself as a “historical work”. Despite it not being a success - it neither found an audience, nor critical acclaim - Lionel Lincoln is an exercise in a literary genre that still did not have many practitioners in the American continent, and shows the appropriations of multiple kinds of narratives by its author, especially the Gothic romance and accounts of military campaigns. The aim of this article is to analyze some of these appropriations as they relate to the establishment of a form of novelistic prose that was still in development in the nineteenth century.||Em 1824, o romancista nova-iorquino James Fenimore Cooper empreendeu uma viagem de pesquisa até a cidade de Boston, Massachusetts, para escrever o romance histórico Lionel Lincoln. A intensão inicial do autor era publicar uma série de treze romances, cada um ambientado nas treze colônias que deram origem aos Estados Unidos da América durante os eventos da Guerra de Independência (1775-1783) intitulada Legends of the thirteen republics. No entanto, o fracasso desta obra sepultou a ideia e Lionel Lincoln ficou sendo o único de seus trabalhos que Cooper considera uma “obra histórica”. Apesar de não ter feito sucesso de crítica ou público, Lionel Lincoln não deixa de ser um exercício em gênero que ainda não tinha muitos adeptos no continente americano e que mostra a apropriação de diversos tipos de narrativa por parte de seu autor, sobretudo o romance gótico e relatos de campanhas militares. O objetivo deste trabalho é analisar essas apropriações tendo em vista o estabelecimento de uma forma de prosa romanesca que ainda estava em desenvolvimento no início do século XIX.
ISSN
1983-9928
Periódico
Autor
Freitas, Renata Dal Sasso
Data
23 de junho de 2012
Formato
Identificador
https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/335 | 10.15848/hh.v0i9.335
Idioma
Fonte
História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 5 No. 9 (2012); 184-200 | História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 5 Núm. 9 (2012); 184-200 | História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; v. 5 n. 9 (2012); 184-200 | 1983-9928
Assuntos
Historical novel | Literature | James Fenimore Cooper | Novela historica | Literatura | James Fenimore Cooper | Romance histórico | Literatura | James Fenimore Cooper
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion