Descrição
This article presents a study about figuration of the chords from the Largo e Dolce of the B minor sonata for flute and harpsichord obbligato by J. S. Bach, from the perception that they are a thoroughbass composed by Bach himself. As a support we have worked on the instructions written by the composer on this subject twice, the first one in Anna Magdalena´s Notebook of 1725, and in The Precepts and principles for playing a thorough bass or accompanying in four parts, of 1738. Giving priority to the harmonic aspects found in the first work, we noticed a didatic view, and its application here shows us the great worth this had in the master´s work, in the same way that the relevance of melodic and phaseological aspects. We believe that this analysis brings elements for the interpretation of this and other passages in J. S. Bach´s music as well as for his contemporary composers.
Keywords: J. S. Bach; Figured bass; Harpsichord; Flute; Chamber Music; Analysis.||Este artigo apresenta um estudo sobre a cifragem dos acordes do Largo e Dolce da sonata em Si menor para flauta e cravo obbligato, partindo da percepção de que eles são um baixo contínuo realizado por J. S. Bach. Para esta verificação foram utilizadas as instruções escritas sobre este assunto, pelo compositor, em duas ocasiões: a primeira em 1725, no Pequeno Livro de Anna Magdalena Bach, e em 1738; nas Regras e Instruções para tocar o baixo contínuo ou acompanhamento a quatro partes. Priorizando a análise dos aspectos harmônicos tratados no primeiro dos trabalhos, encontramos clara preocupação didática, e sua aplicação neste estudo revela a importância que esta técnica composicional tinha para o mestre, bem como a relevância dos aspectos melódicos e fraseológicos. Acreditamos que a análise em questão forneça elementos para a interpretação desta peça e de outros trechos semelhantes na obra deJ. S. Bach e seus contemporâneos.Palavras-chave: J. S.Bach; Baixo Contínuo; Cravo; Flauta; Música de câmara; Análise.