Descrição
The paper argues, from the Political Economy of Communication, about the musical
production media processes in the MTV Brazil channel, the alternative scene and the piracy. These movements become related with the technological innovation that works as reinforcement of the hegemonic environment. The relations between the TV companies and other cultural organizations are debated. The article identifies the media processes conformed by projects of marketing, being publicized the musical interests of singers and groups with strong base of economic support.
Keywords: Political Economy of Communication; Media processes; Communication policies.||O artigo discute, a partir da Economia Política da Comunicação, a midiatização da produção musical no canal de televisão MTV Brasil, enquanto apresenta a cena alternativa e a pirataria. Esses movimentos relacionam-se com a inovação tecnológica, a qual funciona como reforço do espaço hegemônico. São debatidas as relações das companhias de TV com outras organizações culturais. Identificam-se os processos midiáticos conformados por projetos de marketing, sendo prioritariamente publicizados os interesses musicais de cantores e grupos com forte base de sustentação econômica.
Palavras-chave: Economia Política da Comunicação; Processos midiáticos; Políticas de comunicação.