Descrição
Claudia magazine, launched by Editora Abril in 1961, was developed in connection with aspects of modernization of Brazilian society and its consumer society constitution. Bringing the proposal to be the magazine “friend of the modern woman”, the periodical merged in its pages the traditional models of femininity and the changes brought by new times. Therefore, this article aims to analyze the image of the “modern woman” in the fashion editorial in partnership with Rhodia Têxtil published in April 1967. Seeking to understand how the publication used fashion photography to build an image of this woman based on consumption and modernity during a period in which Brazil underwent through political, economic, social and cultural transformations, this work aims to contribute to the studies of visual culture and gender in the country.||A revista Claudia, lançada pela Editora Abril em 1961, se desenvolveu interligada aos aspectos da modernização da sociedade brasileira e com a constituição da sociedade de consumo. Trazendo a proposta de ser a revista “amiga da mulher moderna”, o periódico mesclou em suas páginas modelos tradicionais de feminilidade e as mudanças dos novos tempos. Este artigo visa analisar a representação imagética da “mulher moderna” no editorial de moda em parceria com a Rhodia têxtil publicado em abril de 1967. Ao buscar apreender como a publicação utilizou a fotografia de moda para construir a imagem da mulher pautada pelo consumo e pela modernidade durante um período em que o Brasil passava por transformações de ordem política, econômica, social e cultural, este trabalho visa contribuir com os estudos de cultura visual e de gênero no país.