Descrição
Intersections between art and documentary are discussed in the article through four contemporary Brazilian films subdivided into two semantic forms: documentary made by artists and documentary about artists. Based on Arthur Omar's Folia no morro (2008), Cao Guimarães' Andarilho (2007), Gustavo Rosa de Moura's Cildo (2008) and Marcos Ribeiro's A obra de arte (2009), we will treat the concepts of anamorphosis and onthology, which include "unframed" and "framed" forms of making art of documentary (or docu-art) and art in documentary (or documentary about art).||Interseções entre arte e documentário são discutidas no artigo por intermédio de quatro filmes brasileiros contemporâneos, subdivididos em duas formas semânticas: documentário de (ou feito por) artista e documentário sobre (cujo tema é um) artista. Com base em Folia no morro (2008), de Arthur Omar, Andarilho (2007), de Cao Guimarães, Cildo (2008), de Gustavo Rosa de Moura, e A obra de arte (2009), de Marcos Ribeiro, serão tratados os conceitos de anamorfose e ontologia, que compreendem formas "desenquadradas" e "enquadradas" de se fazer arte do documentário (ou documentário-arte) e arte no documentário (ou documentário sobre arte).