-
The role of preserved cities’ websites in patrimonial education || O papel dos websites de cidades tombadas na educação patrimonial
- Voltar
Metadados
Descrição
It is the goal of this article to demonstrate the role that websites of respective cities included on UNESCO's World Heritage List plays in patrimonial education. In response to the question of what motivates this research, the investigation is driven by the hypothesis that social representations of these cities found on websites contribute to the understanding of those cities in the context of patrimonial education. Guided by that hypothesis, the article's argument is grounded in the following concepts: patrimonial education, such as that emerging from patrimonial theories and letters; websites, understood as the most recent narrative illustrations of the respective cities; and social representations, such as those advocated by Moscovici. Through the exploration of the above concepts, this article presents a method of detection for social representations of preserved cities in websites. Such a method is applied in the empirical approach to the research that investigates the websites of two preserved cities in the state of Minas Gerais: Ouro Preto and Diamantina. Once the social representations for each city are found, the article then explores how these representations effect the understanding and patrimonial education of each city. After confirming the initial hypothesis, the article concludes by presenting the principal contributions of the websites in the understanding of the respective preserved cities and by revealing the challenges of new media in the various fields of patrimonial education. || O objetivo deste artigo é demonstrar o papel dos websites de cidades tombadas para a educação patrimonial. O trabalho indaga o papel dessas mídias para a educação patrimonial. Para responder à questão que o motiva, conduz-se pela hipótese de que a descoberta das representações sociais dessas cidades, nos sites, contribui para estruturar um conhecimento acerca delas e para a sua educação patrimonial. Pautado por tais questão e hipótese, o argumento fundamenta-se nos seguintes conceitos: educação patrimonial, tal como surge nas teorias e cartas patrimoniais; websites, entendidos como os mais novos suportes narrativos das cidades; representações sociais, conforme preconizadas por Moscovici. Assim fundamentado, o artigo apresenta um método para a detecção de representações sociais de cidades tombadas em websites. Tal método é aplicado na abordagem empírica do trabalho, que investiga sites de duas cidades mineiras patrimônio mundial: Ouro Preto e Diamantina. Detectadas as representações sociais das duas cidades, o trabalho passa a explorar os desdobramentos dessas representações para o conhecimento de tais cidades, e para a sua educação patrimonial. Confirmada a hipótese condutora, e respondida a questão inicial, o artigo conclui pela exposição das principais contribuições dos websites para o conhecimento das cidades tombadas. Além disso, expõe desafios colocados pelas novas mídias para os diferentes campos da educação patrimonial.
ISSN
1980-4466
Periódico
Autor
Lordello, Eliane | Lacerda, Norma
Data
1 de outubro de 2011
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/cpc/article/view/15682 | 10.11606/issn.1980-4466.v0i12p77-102
Idioma
Fonte
Revista CPC; n. 12 (2011); 77-102 | Revista CPC; No. 12 (2011); 77-102 | Revista CPC; Núm. 12 (2011); 77-102 | 1980-4466
Assuntos
Educação patrimonial | Representações sociais | Websites | Patrimonial education | Social representations | Websites
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Avaliado pelos pares