-
Do buraco ao mundo: segredos, rituais e patrimônio de um quilombo-indígena||From the hole to the world: secrets, rituals and heritage of an indigenous-quilombo
- Voltar
Metadados
Descrição
When we question the research processes that do not consider the participation of local actors in what is presented as their cultural references, we are confronted with scenarios in which the culture of silence is imposed. Contrary to this perspective, the action of patrimonial education “From the hole to the world” consisted of conducting participatory processes with the Tiririca dos Crioulos community in the search of their cultural references. Located in the state of Pernambuco (Northeast region of Brazil), Tiririca calls itself an indigenous-quilombo, basing this identity on the basis of its narratives and kinship relations. The action worked on the production of didactic materials composed of a “sonorous document” (double CD), videos and a book which are available in a blog. Relationships were horizontalized in the promotion of intercultural knowledge, recognizing that the course of research is an ongoing negotiation. With this, forms ofknowledge (midwives, prayers, artisans and other persons recognized in the community for their knowledge) were legitimized, others than those necessarily generated in formal teaching and research institutions. Theresearch relations conducted enabled other spaces of transmission and production of knowledge, in the mediation of educational experiences that cross different generations in the processes of interaction with (and in) territory as a source of research. If from the territory the experiences emerge, consequently, the research processes became a “self-search”, with the (re) valorization of important local characters. This work presents the activities conducted during the first year of the action “From the hole to the world”.||Quando problematizamos os processos de pesquisa que não levam em consideração a participação dos atores locais naquilo que se apresenta como as suas referências culturais, nos defrontamos com cenários nos quais a cultura do silêncio é imposta. Contrária a essa perspectiva, a ação de educação patrimonial “Do buraco ao mundo” consistiu na condução de processos participativos com a comunidade Tiririca dos Crioulos na busca de suas referências culturais. Localizada no estado de Pernambuco (região Nordeste do Brasil), a Tiririca se autodenomina um quilombo-indígena, fundamentando essa identidade a partir de suas narrativas e relações de parentesco. A ação atuou na produção de materiais didáticos compostos por um “documento sonoro” (CD duplo), vídeos e um livro que são disponibilizados em um blog. As relações foram horizontalizadas na promoção do conhecimento intercultural, reconhecendo que o curso da pesquisa é uma negociação em andamento. Com isso, foram legitimadas outras formas de conhecimento (parteiras, rezadores, artesãs e outras pessoas reconhecidas na comunidade por seus saberes) que não os necessariamente gerados em instituições de ensino e pesquisa formais. As relações de pesquisa assim conduzidas viabilizaram outros espaços de transmissão e produção de conhecimentos, na mediação de experiências educativas que perpassam diferentes gerações nos processos de interação com o (e no) território como fonte de pesquisa. Se do território emergem as experiências, consequentemente os processos de pesquisa se transformaram em uma “pesquisa de si”, com a (re)valorização de importantes personagens locais. Este trabalho apresenta as atividades conduzidas ao longo do primeiro ano da ação “Do buraco ao mundo”.
ISSN
1980-4466
Periódico
Autor
Léo Neto, Nivaldo Aureliano | Miziara, Larissa Isidoro
Data
30 de agosto de 2019
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/cpc/article/view/158567 | 10.11606/issn.1980-4466.v14i27espp165-184
Idioma
Fonte
Revista CPC; v. 14 n. 27esp (2019): Dossiê Educação Patrimonial; 165-184 | Revista CPC; Vol. 14 No. 27esp (2019): Dossiê Educação Patrimonial; 165-184 | Revista CPC; Vol. 14 Núm. 27esp (2019): Dossiê Educação Patrimonial; 165-184 | 1980-4466
Assuntos
Heritage education | Indigenous education | Quilombos | Educação patrimonial | Educação indígena | Quilombos
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Avaliado pelos pares