Descrição
This article presents an analysis of the author and reader’s roles in the work of André Gide, The Counterfeiters (Les faux-monnayeurs). Through the discussion of some questions concerning the autobiographical studies, the reflections of Aesthetic of Reception critical school and René Girard’s mimetic theory, we engage in a reflection about the relationship between an active reader and the writer. In addition, we propose to analyze how the autobiographical perception of the book allows a reconfiguration of the relationship between the reader and the author, in order to show how this approach may result in a mimetic relationship.||O presente artigo visa a uma análise dos papéis do autor e do leitor na obra de André Gide, Les faux-monnayeurs. Por meio da discussão de alguns aspectos referentes aos estudos autobiográficos, às reflexões da estética da recepção e da teoria mimética de René Girard, propõe-se uma reflexão acerca da relação que pode haver entre um leitor ativo e o escritor. Além disso, propõe-se analisar de que forma a impressão de um relato autobiográfico permite uma reconfiguração da relação entre leitor e autor, gerando a possibilidade do estabelecimento entre eles de uma relação mimética.