Descrição
This study seeks to observe, in critical terms, the traces of the deforming realism in São Bernardo, by Graciliano Ramos. Therefore, this essay centers itself in the analysis of a fragment: the 19th chapter. As a nucleus of the tensions that characterize the novel, this excerpt holds in its form the dramatic movement between matter and subject by a distorted perspective. In its progression, the chapter apprehends the synthesis of the entire plot in three casts: a perplexity in the enunciation of experiences; a shuffle of time in the states of delirium; an inescapable return to the dark present.||O estudo procura observar, em termos críticos, os traços do realismo deformador em São Bernardo, de Graciliano Ramos. Centra-se, para tanto, na análise de um fragmento: o capítulo 19. Como núcleo das tensões que caracterizam o romance, tal passagem apanha na forma o movimento dramático entre a matéria e o sujeito sob uma perspectiva desfi-guradora. Em seu desenho, o capítulo apreende a síntese de todo o enredo com três lan-ces: perplexidade na enunciação das vivências; embaralhamento dos tempos em estado de delírio; volta sem escape ao escuro presente.