Descrição
Estudamos, neste artigo, estratégias adotadas por emissoras locais integrantes de redes de televisão nacionais para inserirem conteúdos locais em sua programação para obter sua legitimação junto às comunidades. Focamos nossa pesquisa em uma emissora da Rede Brasil Sul de Comunicações, afiliada da Rede Globo. A emissora, no interior do Rio Grande do Sul, além de adotar uma política de produção editorial descentralizada, com repórteres e estúdio distantes de sua sede, utiliza seu espaço comercial para veicular conteúdos produzidos localmente e alinhados às identidades da microrregião de abrangência. Para ilustrar esta prática, tomamos como exemplo um produto que está há cinco anos no ar, cuja temática é a preservação da memória dos antepassados.||In this article, we study some strategies used by local television broadcasting stations, integrants of Brazilian television networks, to insert local contents in their programming, as a way to obtain legitimation in the communities they reach, as well as a way to maintain themselves. We focused our research in a local broadcasting station of the Rede Brasil Sul de Comunicações, affiliated to Rede Globo in Brazil. The broadcasting station is located in the countryside of Rio Grande do Sul state. Besides having a decentralized editorial production policy, with reporters and studio away from its headquarters, the local broadcasting station uses its commercial break to present contents produced by itself. These contents match the identities currently adopted by micro-regional audience. To illustrate this practice, we take as an example a production that has been broadcasted for the last five years. Its subject can be described as the ancestors memory preservation through the maintenance and restoration of the architectural patrimony, as well as the narratives associated with it.