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About MPB and Longevity||Sobre a MPB e a Longevidade
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Metadados
Descrição
This article intends to cast the causes that kept Brazilian Popular Music (MPB, from the portuguese initials) in evidence in the last 40 years in the brazilian musical scene, mostly the scene consisting by artists as Chico Buarque, Caetano Veloso, Gilberto Gil, Maria Bethânia and Gal Costa. Through the analysis of the record selling statistics made by a research institute called Nopem between 1965 and 1999, it is understood that these artists virtually never left the annual top 50 selling records. Moreover, between 2000 and 2009, this group of artists also was a constant presence in the soundtracks of Rede Globo’s soap operas. I understand that the longevity of these names is linked to the fact that, since their appearance, they had displayed different musical proposals with social and political critics that gave them intellectual and artistic legitimacy. It has to be highlighted the importance of the television in the consolidation of these artists. With the exposure of the television, they stopped being just voice and music to become image, attitude and behavior.||O presente artigo tem como objetivo elencar os motivos pelos quais a Música Popular Brasileira (MPB) permaneceu em evidência nos últimos 40 anos no cenário musical brasileiro, principalmente a cena formada por artistas como Chico Buarque, Caetano Veloso, Gilberto Gil, Maria Bethânia e Gal Costa. Através da análise das estatísticas de venda de discos produzidas pelo instituto de pesquisa Nopem entre 1965 e 1999, vê-se que estes artistas praticamente nunca deixaram a lista anual dos 50 mais vendidos. Além disso, entre 2000 e 2009 este grupo de artistas também esteve bastante presente em trilhas de novelas da Rede Globo. Entendo que a longevidade destes nomes está vinculada ao fato de, desde seu surgimento, eles terem apresentado propostas musicais diferenciadas e críticas sociais e políticas que lhes deram legitimidade artística e intelectual. Ressalta-se também a importância da televisão na consolidação destes artistas, que deixaram de ser apenas voz e música, para se tornarem imagem, atitude e comportamento.
ISSN
2238-7714
Periódico
Autor
Magossi, José Eduardo Gonçalves
Data
30 de junho de 2012
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/novosolhares/article/view/51451 | 10.11606/issn.2238-7714.no.2012.51451
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2016 José Eduardo Gonçalves Magossi
Fonte
Novos Olhares; Volume 1 número 1; 98-106 | Novos Olhares; Volume 1 número 1; 98-106 | Novos Olhares; Volume 1 número 1; 98-106 | 2238-7714 | 1516-5981
Assuntos
MPB | Música Popular Brasileira | Indústria Fonográfica | MPB | Brazilian Popular Music | Record Industry
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion