Descrição
This paper investigates the Dandô Project — Dércio Marques Music Circuit, attempting to understand its meanings, as well as the role of the Viola Caipira in this context. The text discusses authors such as Geertz (2012), Merriam (1964), Seeger (2008), Blacking (1974), Cambria (2015), Titon (2016), Vilela (2013), Brandão (2005, 2008, 2009), among others. Through an ethnographic study of two concerts within the Dandô Project, in Brasília, it was verified that the songs performed, as well as the instrumental performances themselves, convey a discourse related to the defense of popular culture and of the environment. This interconnection between music and nature refers us to the field of Ecomusicology, which may offer new approaches to tackle old problems of music and culture through studies that are connected with environmental concerns.||Este artigo investiga o Projeto Dandô - Circuito de Música Dércio Marques, buscando compreender seus significados, bem como o papel da Viola Caipira nesse contexto. O texto discute autores como Geertz (2012), Merriam (1964), Seeger (2008), Blacking (1974), Cambria (2015), Vilela (2013), Brandão (2008, 2009), dentre outros. Foi realizada uma etnografia de dois espetáculos do projeto Dandô em Brasília, com os violeiros João Arruda e Victor Batista, e verificou-se que as músicas apresentadas transmitem um discurso de defesa da cultura popular e do meio ambiente. Este entrelaçamento entre música e natureza nos reporta à Ecomusicologia, que pode oferecer novas abordagens de antigos problemas de música e cultura por meio de estudos conectados a questões ambientais.