-
Dissonância métrica como elemento de convergência entre o erudito e o popular||Metrical dissonance as a convergence element between the classical and the popular
- Voltar
Metadados
Descrição
The music of the 20th and 21st centuries presents a great set of specificities among which is the tension between the classical/art and popular fields. These two concepts that have been revised in the context of the emergence of a cultural industry, of the reinvention of the classical orchestra, of the called contemporary "serious" music being isolated in university, and of the popular field covering a growing number of manifestations, many of which are antagonistic in some respects. Metrical dissonance is an element strongly present in the romantic sonority of nineteenth-century concert music, and it was systematized as a concept from the writings of Hector Berlioz, with a broad contribution of recent music theory. It is one of the many elements that persistently remain in the most different musical manifestations of the 20th and 21st centuries. This paper aims to indicate the existence of metrical dissonances in multiple repertories commonly identified in distinct contexts from the broad and diffuse fields of the classical/art and the popular. Definitions and categories of cultures are reviewed; frontier spaces between each category are identified. Finally, after relating several examples of the most distinct contexts, one concludes that the separation of the classical/art and the popular becomes inoperative, and that metrical dissonance can be understood as an element of convergence between the both.||A música dos séculos XX e XXI apresenta um conjunto grande de especificidades, dentre as quais está a tensão entre os campos erudito e popular, conceitos que têm sido revisados no âmbito da emergência de uma indústria cultural, da reinvenção da orquestra clássica, do isolamento da chamada música “séria” contemporânea em centros universitários e do plano popular abrangendo um número cada vez maior de manifestações, muitas das quais díspares entre si, sob certos aspectos. A dissonância métrica é um elemento fortemente presente na sonoridade romântica da música de concerto do século XIX, sistematizada enquanto conceito a partir dos escritos de Hector Berlioz, com ampla contribuição da teoria musical recente. É, como tal, um dos tantos elementos que permanecem insistentemente nas mais diferentes manifestações musicais dos séculos XX e XXI. Este trabalho tem como objetivo indicar a existência de dissonâncias métricas em repertórios múltiplos, comumente identificados em contextos distintos a partir dos amplos e difusos campos do erudito e do popular. Revisa-se, inicialmente, definições e categorias de culturas, partindo-se para a identificação dos espaços fronteiriços entre cada categoria. Por fim, após se relacionar certo número de exemplos dos mais distintos contextos, conclui-se que a separação do erudito e do popular se torna inoperante, e que a dissonância métrica pode ser compreendida como um elemento de convergência entre ambos.
ISSN
2447-7117
Periódico
Autor
Gumboski, Leandro
Data
3 de setembro de 2019
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/revistadatulha/article/view/159696 | 10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.159696
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Leandro Gumboski | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Fonte
Revista da Tulha; Vol. 5 Núm. 1 (2019); 60-86 | Revista da Tulha; v. 5 n. 1 (2019); 60-86 | Revista da Tulha; Vol. 5 No. 1 (2019); 60-86 | 2447-7117
Assuntos
Dissonância métrica | Música erudita | Música popular | Séculos XX e XXI | Metrical Dissonance | Classical Music | Popular Music | 20th and 21st Centuries
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion