-
About Beethoven, the silence of Hegel||Sobre Beethoven, O Silêncio de Hegel
- Voltar
Metadados
Descrição
The magnitude that music gained as the object of philosophical thought in the nineteenth century is widely recognized. Even composers, once considered artisans, have become influential thinkers after the growth of importance of music in the thinking of great philosophers. Ludwig van Beethoven (1770-1827) stands out as the pioneer of a trend that will culminate in Richard Wagner's relevance to the history of philosophy: In the nineteenth century the most important philosophers will give a certain primacy to aesthetics - including the musical - recently organized as a discipline. This is the case of G. W. F. Hegel (1770-1831), Beethoven's contemporary philosopher most influential. The hypothesis of this study starts from the unrelation between these two important protagonists which in the indicated historical conjuncture is strangely remarkable. Hegel in his many lectures on art and music never refers Beethoven among the many composers he uses as his examples; moreover, it is possible that there are certain veiled censures of poetic-stylistic character developed in his writings, applicable to the music of the German composer. On the other hand although there is no record of Beethoven's comments about his absence in Hegel's philosophy, the hypothesis of this study suggests that the response to the Hegelian program may have occurred in the artistic field, specifically through his Ninth Symphony. Still little explored, the conjunction art-philosophy, taken in the context of the relationship between composers and philosophers, can find here a less noisy preview of the consecrated Nietzsche-Wagner clash. Thus this essay aims to speculate precisely on what emerges from the silence of both actors concerned: what Hegel did not say, and what this silence means; what Beethoven did not expose in written record, responding to the Hegelian silence about himself with a musical work, and the effectiveness of this response.||É amplamente reconhecida a magnitude que ganhou a música como objeto do pensamento filosófico no século XIX. Mesmo compositores, antes considerados na condição de artesãos, tornaram-se pensadores influentes, na esteira da importância da música no pensamento de grandes filósofos. Ludwig van Beethoven (1770-1827) se destaca como pioneiro de uma tendência que culminará na relevância adquirida por Richard Wagner para a história da filosofia: no século XIX os mais importantes filósofos darão certa primazia à estética – incluindo a musical – há pouco organizada como disciplina. É o caso de G. W. F. Hegel (1770-1831), o mais influente filósofo contemporâneo de Beethoven. A hipótese deste estudo parte da não relação entre esses dois importantes protagonistas, o que, na conjuntura histórica indicada, é estranhamente notável. Hegel, em suas muitas preleções dedicadas à arte e à música, jamais cita Beethoven entre os muitos compositores dos quais lança mão como seus exemplos; além disso, é possível que haja determinadas censuras veladas de caráter poético-estilístico desenvolvidas em seus escritos, aplicáveis à música do compositor alemão. Por outro lado, embora não haja registro de comentários de Beethoven acerca de sua ausência na filosofia de Hegel, a hipótese deste estudo sugere que a resposta ao programa hegeliano possa ter se dado no campo artístico, especificamente através de sua Nona Sinfonia. Ainda pouco explorada, a conjunção arte-filosofia, tomada no âmbito da relação entre compositores e filósofos, pode encontrar aqui uma prévia menos ruidosa do consagrado embate Nietzsche-Wagner. Assim sendo, devido aos muitos pontos movediços que são base da hipótese proposta, curiosamente, este ensaio visa especular justamente sobre aquilo que surge do silêncio de ambos os atores em questão: aquilo que Hegel não disse, e o que este silêncio quer dizer; aquilo que Beethoven não expôs em forma de registro escrito, respondendo ao silêncio hegeliano sobre si com uma obra musical, e a efetividade desta resposta.
ISSN
2447-7117
Periódico
Autor
Galon, Lucas Eduardo da Silva
Data
18 de dezembro de 2019
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/revistadatulha/article/view/164253 | 10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.164253
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Lucas Eduardo da Silva Galon | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Fonte
Revista da Tulha; Vol. 5 Núm. 2 (2019); 259-287 | Revista da Tulha; v. 5 n. 2 (2019); 259-287 | Revista da Tulha; Vol. 5 No. 2 (2019); 259-287 | 2447-7117
Assuntos
Filosofia da Arte | Beethoven | Hegel | Philosophy of Art | Beethoven | Hegel
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion