Descrição
Among what has been written about music in Brazil, either by journalists or by academics, there is the occasional portrayal of movements, explicitly acknowledged or not by their protagonists, in which musical creation is taken as either a single or joint vector of significant aesthetic, technical, behavioral and/or political changes, able to affect either sharply or tangentially the general paths taken by Brazilian society at large. By taking a series of questions as a departure point, this article aims at analyzing a musical repertoire produced by market demands and, possibly because of that, not regarded as a "movement" in the sense herein enunciated: the music composed by Guerra-Peixe for dance hall orchestra by the end of the 1930s and early 1940s. || Entre os tópicos da produção escrita, jornalística ou acadêmica, sobre a música no Brasil encontra-se a configuração eventual de movimentos, explicitamente reconhecidos ou não por seus protagonistas, em que a criação musical é tomada como vetor, único ou conjugado, de mudanças significativas de cunho estético, técnico, comportamental e/ou político, capazes de afetar contundente ou tangencialmente os rumos gerais da sociedade brasileira. Assim, tomando uma série de indagações como ponto de partida, a proposta deste artigo é examinar um repertório musical produzido por demanda de mercado e, possivelmente por isso, não avaliado como "movimento" no sentido aqui enunciado: a música composta por Guerra-Peixe para orquestra de dança de salão ao final dos anos 1930 e início dos anos 40.