Descrição
This article attempts to detect and accompany Mário de Andrade´s changes in perception through analysis of his poetical works, especially in "Prefácio Interessantíssimo", a composition which is emblematic of Brazilian Poetry´s passage through that wich´s caldron of innovation, the Modernismo of 1922 Moving from poetic theories and solutions of this time to auto-analysis and confessions of "passadismo", Mário de Andrade constructs a composite poetic fabric where values such as lyric "unity", "exemption" and "distanciation" make way for "plurality", "participation" and "analysis" with which modern an would give substance to the aesthetic experience as the direct relationship between consciousness and the material of the world.||O present texto procura detectar e acompanhar o movimento de consciência de Mário de Andrade através de sua produção poética, de modo especial no "PREFÁCIO INTERESSANTÍSSIMO', COMPOSIÇÃO", composição e,blemática da passagem da poesia brasileira pelo caldeirão renovador que foi o Modernismo de 22. Transitando das teorias e das soluções poéticas do tempo às auto-análises e confissões de "passadismo", Mário vai construindo um tecido poético compósito onde valores como "unidade", "isenção" e "distanciamento" líricos cedem lugar à "pluraridade", "participação" e "análise" com que a arte moderna iria dar substância à experiência estética como relação direta entre a consciência e a matéria do mundo.