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The Stations of the Year, by Armenian Artavazd: a poetic approach to a documental regime of sensitivity||As Estações (1975), de Artavazd Peleshian: uma abordagem poética para um regime documental da sensibilidade
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Metadados
Descrição
The research field of documentary cinema is very rich when it comes to scientific approaches to an object that is very tough to define. That is so for documentary film usually tries to apprehend reality such as it is, without reenacting or such, proposing an indexical parameter of filmmaking as an ethical, formal and stylerelated commitment. Documentary cinema is, eminently, about an argument built upon our material reality. Being so, Armenian Artavazd Peleshian’s documentary The Stations of the Year (Vremena Goda, 1975) has been chosen to be analyzed because it presents singularities which make it a very special and meaningful piece of work, such as its resemblance to a document of a way of experiencing a reality through a particular sensibility instead of being a mere document of social facts. To analyze it, it has been used a methodology which takes a careful look on the inner mechanics of the audiovisual work along with a contextual analysis of the production process, which together must provide scientific rigor. The following paper aims to better understand how a film, which aspired aesthetically to register the way of feeling of a group of people, works.||O campo de estudo do cinema documental é fervilhante de aproximações científicas para um objeto que, por excelência, é fugidio, uma vez que o filme documental geralmente se propõe a apreender a realidade tal qual ela se apresenta, sem re-encenações, assumindo assim como compromisso ético, formal e estilístico, um parâmetro indexical. O cinema documental gira, eminentemente, em torno de um discurso ou argumento construído sobre o mundo material. Dito isto, o filme As Estações (Vremena Goda, 1975), do cineasta armênio Artavazd Peleshian, foi escolhido para análise por apresentar especificidades que o tornam bastante peculiar, a saber, o fato de aparentar ser mais propriamente um registro de uma sensibilidade extrapolando o registro de fatos sociais. Para tanto, será utilizada uma metodologia de análise interna – imanente – da obra fílmica, vinculada a uma breve análise do contexto de produção, que, juntas, devem favorecer a análise final com solidez metodológica. A partir do filme e dentro do campo de estudos do documentário cinematográfico, o presente artigo objetiva entender melhor o funcionamento de um texto fílmico que busca, dentro um regime estético, se debruçar sobre o registro documental de uma realidade específica.
ISSN
1982-677X
Periódico
Autor
Barreto Segundo, João de Deus
Data
6 de dezembro de 2010
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/51208 | 10.11606/issn.1982-677X.rum.2010.51208
Idioma
Fonte
Rumores; ##issue.vol## 4 ##issue.no## 8 (2010) | RuMoRes; v. 4 n. 8 (2010) | RuMoRes; Vol. 4 No. 8 (2010) | Rumores; Vol. 4 Núm. 8 (2010) | Rumores; Vol. 4 No 8 (2010) | 1982-677X
Assuntos
Análise fílmica | documentário | Artavazd Peleshian | As Estações. | Film analysis | documentary film | Artavazd Peleshian | The Stations of the Year.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion