Descrição
This article aims to examine four distinct moments of the journalistic trajectory of Graciliano Ramos, in which the author focused on different aspects of cinematographic experience: in 1915, he wove a picture of the cinema in the effervescent capital of Rio; in the early 1920s, criticized the lack of decorum of the audience and the precariousness of the local cinema in one little city of the Alagoas state; in 1938, praised and rebuked at the same time certain aspects of the film Descobrimento do Brasil (1937), of Humberto Mauro; and in 1940, in one memorialistic writing, revealed how the arrival of film art in the northeast hinterland would have put an end to amateur theater. The specific analysis of each one of these texts allows us to discover unknown facets of the relationship between the novelist and the seventh art as well as bringing new elements to examine the interface between film and literature in Brazil.||O presente artigo procura examinar quatro momentos distintos da trajetória cronística de Graciliano Ramos, nos quais o autor alagoano enfocou diferentes aspectos da experiência cinematográfica: em 1915, ainda no começo de seu trabalho jornalístico, ele teceu um panorama do cinema na efervescente capital carioca; no início da década de 1920, criticou a falta de decoro dos espectadores e a precariedade de uma sala de exibição localizada no interior alagoano; em 1938, louvou e reprovou determinados aspectos do filme Descobrimento do Brasil (1937), de Humberto Mauro; e, nos 1940, em registro memorialístico, revelou como a chegada da arte cinematográfica no sertão teria posto fim ao teatro amador. A análise específica de cada um desses textos permite descobrir facetas pouco conhecidas da relação entre o romancista e a sétima arte, bem como trazer novos elementos para o exame da interface entre cinema e literatura no Brasil.