Descrição
This text, derived from an ongoing study, questions the television drama andits narrative functions, crisscrossing with the observation of some elementsthat permeate the telenovela Império and other plots of Aguinaldo Silva.As theoretical basis, it dialogues with the hypothesis of Gordillo (2010),Martín-Barbero (2004; 2014), Bouillon (2009), Paiva (2010), and Lopes(2009), in order to understand the likelihood and surrealism strategies thatpermeate the universe of fiction and make it into a fertile environment forenjoyment of the plural meanings that mobilize the collective imagination.This text discusses the design of fantastic realism, in trying to think ofwhat media strategies foster resonance and the mediation of the plots,which awaken new directions for understanding the sociocultural everydaylife. Finally, it suggests theoretical and methodological contributions topossible fictional series product reviews.||Este texto, derivado de uma pesquisa em andamento, problematiza a teledramaturgia e suas funções narrativas, entrecruzando-se com a observação de alguns elementos que perpassam a telenovela Império e outras tramas de Aguinaldo Silva. Como embasamento teórico, dialoga com as proposições de Gordillo (2010), Martín-Barbero (2004; 2014), Bulhões (2009), Paiva (2010) e Lopes (2009), a fim de compreender as estratégias de verossimilhança e surrealismo que permeiam o universo da ficção e o tornam fértil ambiente de fruição para os sentidos plurais que mobilizam o imaginário coletivo. Aborda a concepção de realismo fantástico, na tentativa de pensar quais estratégias midiáticas fomentam a ressonância e a mediação das tramas, que despertam novos sentidos de inteligibilidade do cotidiano sociocultural. Por fim, sugere aportes teóricometodológicos para possíveis análises de produtos ficcionais seriados.