Descrição
Digital media, databases and the logic of the software settle the contemporary culture. In this context, specific procedures of creation and production of language emerge from networks. Being the act of editing fragments of preexisting materials with the aim of generating new works, the remix is a typical digital culture practice. This article starts with a critical revision about the discussion on remix in the digital culture (Lesssig, Manovich, Navas). Then, it discusses the remix as a creative procedure in various media and as an aesthetic choice in the production of media image and imaginary. The montage, according to Max Ernst perspective, is revisited to establish parallels with the remix processes of linking up. In order to study the remix as a language, two case studies are presented.||As mídias digitais, os bancos de dados e a lógica do software povoam a cultura contemporânea. Nesse cenário, procedimentos específicos de criação e produção de linguagem emergem nas redes. Compreendido enquanto ato de editar fragmentos de materiais pré-existentes com o objetivo de gerar novas obras, o remix é uma prática característica da cultura digital. Este artigo inicia com uma revisão crítica a respeito da discussão sobre o remix na cultura digital (Lessig, Manovich, Navas); em seguida, discute o remix como procedimento criativo nas diferentes mídias e como escolha estética na produção de imagem e imaginário midiáticos. A colagem segundo a visão de Max Ernst é revisitada para traçar paralelos com os processos de acoplamentos do remix. Para pensar o remix enquanto linguagem, realizamos dois estudos de caso.