Descrição
The article analyzes the emergence of the so-called “it girls from theslums,” young women who live in slums or in the city’s peripheries andbecame prominent fashion icons in and out of their communities throughthe intense use of social media. We argue that such an event representssocial and cultural changes associated with relations between centerand periphery, global and local, and old and new media in contemporarysociety. Thus, our aim is to discuss, from the observation of the profileof it girl Isadora Machado on Instagram, how the website intermediatessuch phenomenon and how she appropriates Instagram not only toperform her self, but also to tense identity relations between centerand periphery from consumption.||O artigo analisa a emergência das chamadas “it girls das favelas”,jovens mulheres que moram em favelas cariocas ou nos subúrbios da cidade que se tornaram ícones proeminentes da moda dentro e fora de suas comunidades, por meio do uso intenso de mídias sociais. Argumentamos que tal acontecimento representa mudanças sociais e culturais associadas às relações entre centro e periferia, global e local, novas e velhas mídias na contemporaneidade. Assim, nosso objetivo é discutir, a partir da observação do perfil da it girl Isadora Machado no Instagram, como o site media tal fenômeno e como ela se apropria dele para não apenas performatizar seu self, mas também, a partir do consumo, tensionar relações identitárias entre centro e periferia.