Descrição
The objective of this article is to investigate mediatic processes of threesubjects in the political field, Tiririca (the clown), Jean Wyllys (the former BBB) and Romário (the football player), perceiving how they played a role in the Chamber of Deputies as individuals with previous media projection, from the study on the notion of spectacle and its relationswith the political and mediatic dynamics. To do so, it will be based onthe studies by Debord (2013), Negrini and Augusti (2013) and Weber(2011). At this moment, it is brought to the metodological discussiona cartographic perspective updated by Kastrup (2009). It is made ananalysis of the mediatic material, especially the audiovisual one, of mediated subjects as celebrities who have transferred their visibility tothe political sphere. It is possible to see that Tiririca, Jean Wyllys andRomário have adapted to the political environment in a gradual way,conciliating the media dynamics with their repertoires of celebrities.||O objetivo deste artigo é investigar os processos midiáticos de três sujeitos no campo político, Tiririca (o palhaço), Jean Wyllys (o ex-BBB) e Romário (o boleiro), percebendo como desempenharam um papel na Câmara dos Deputados e no Senado enquanto indivíduos com projeção midiática anterior, a partir do estudo da noção de espetáculo e suas relações com as dinâmicas política e midiática. Para tanto, teremos como base os estudos de Debord (2013), Negrini e Augusti (2013) e Weber (2011). Nesse momento, traz-se à discussão metodológica uma perspectiva cartográfica atualizada por Kastrup (2009). Faz-se a análise do material midiático, especialmente o audiovisual, de sujeitos midiatizados enquanto celebridades que transferiram sua visibilidade para a esfera política. É possível perceber que Tiririca, Jean Wyllys e Romário se adaptaram ao ambiente político de forma gradual, conciliando as dinâmicas midiáticas com seus repertórios de celebridades.