Descrição
The documental genre is older than the cinema, having emerged in journalistic narratives and in publishing illustrations. With the advent of photography and cinema, the documentary acquired consistency and a proper syntax, considering methodologies and complexities present in the 20th century. Nowadays, it has been changing based on the web space and the digital environment as they offer new tools and possibilities for both creators and audiences. This paper considers the documentary not only as a cinema genre strictly, but essentially as multi-media. Considering the specificities of audiovisual documentaries, it is possible to think of their transition and complementarity firstly on the cinema and then on television. Both dialogue with the specificities of their own media and with the innovation they have brought, corresponding subgenres and possible remixes.||O gênero documental é anterior ao cinema. Pode-se dizer que surgiu no campo midiático em relatos jornalísticos e ilustrações editoriais. Com a fotografia e o cinema, o documentário ganhou consistência e uma sintaxe própria, com diversas metodologias e complexidades. Atualmente ele passa por uma transição no espaço da internet e do digital, com novas possibilidades tanto para o realizador como para o espectador. Nessa proposta, o consideramos não apenas um gênero cinematográfico, mas plurimidiático. Deste modo, ao recortar suas especificidades no audiovisual, pode-se pensar na transição e complementaridade de um primeiro espaço do documentário no cinema, para um segundo na televisão. Ambos dialogam com a especificidade de suas mídias, com o que trouxeram de novo, com correspondências de subgêneros e eventuais remixagens.