Descrição
The subject of the critique crisis is approached in this article as a central argument to the consolidation of a communication critique and, more specifically, of a critical analysis for audiovisual production. Having as an empirical reference the recent music related to gender performances in Brazil, this article proposes that audiovisual critique leads to “scratches” in the media continuum and the communicative spiral. The singing expression of subaltern bodies contributes to a non-consensual spectral contract, and thus capable of generating not only mimesis but also transformation or mutation of states (sensitive, cultural, social).||O tema da crise da crítica é abordado neste artigo como argumento central à consolidação de uma crítica da comunicação e, especificamente, de uma análise crítica de produções audiovisuais. Tendo como referente empírico as recentes obras de músicas e músicos ligados a performances de gênero no Brasil, propõe que uma crítica do audiovisível impõe ranhuras ao continuum midiático e à espiral comunicativa. Entende, ainda, que a expressão cantante de corpos subalternizados contribui para um contrato espectorial dissensual, passível, portanto, de gerar não apenas mimese, mas transformação ou mutação de estados (sensíveis, culturais, sociais).