Descrição
This article aims to present the main elements that mark the birth, characteristics and deadlocks of Russian agitprop theater, within the self-organized movement that marked the early years of the Russian Revolution. Less than an apparatus of the party leadership, this kind of theater was initially a result of a more varied movement, which included workers, students, soldiers and avant-garde artists. It redefined the ways of conceiving the relationship between actor and audience, made a profound revision of the traditional popular theater, and gained unprecedented massive reach in Russian and European theatrical history – characteristics that prevailed most intensely until the implementation of the New Economic Policy (NEP) in 1921.||Este artigo tem por objetivo analisar o surgimento, características e impasses do teatro de agitprop russo, dentro do movimento auto-organizado dos primeiros anos da Revolução Russa (1917-1921). Menos do que um aparelho da cúpula partidária, tal teatro de início foi fruto de movimento mais variado, que englobou trabalhadores, estudantes, militares e artistas de vanguarda. Redefiniu as formas de se conceber a relação entre ator e plateia, fez profunda revisão da tradição do teatro popular e ganhou alcance massivo inédito na história teatral russa e europeia – características que vigoraram mais intensamente até a implantação da Nova Política Econômica (NEP), em 1921.