Descrição
At the end of 1970s, Glauber Rocha rethought the importance of critic Paulo Emilio Salles Gomes on his own trajectory. This complex and digressive examination was part of a critical thinking exercise among a number of Cinema Novo filmmakers and critics. What was the effect of Paulo Emilio Salles Gomes’ critical input on the creativity of Glauber Rocha? This question is the primary theme of the paper. To answer it, we would need to consider not only the commentaries of the filmmaker, but also the resonance of Paulo Emilio’s ideas on Sylvie Pierre and David Neves’ papers about Glauber.||Glauber Rocha releu, no final da década de 1970, a importância da crítica de Paulo Emilio Salles Gomes para a sua trajetória. Essa operação contraditória e digressiva seguiu o curso de uma problematização que outros críticos e realizadores do Cinema Novo consideravam evidente: qual é a efetiva presença das concepções críticas de um na atividade criativa e intelectual de outro? A proposta deste texto é considerar essa questão tendo como base as palavras do cineasta, mas também a ressonância das considerações de Paulo Emilio nos textos de Sylvie Pierre e David Neves sobre a figuração glauberiana.