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A TV como reparação||A TV como reparação
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Metadados
Descrição
The culture of repair, in Brazilian television scope, it’s defined by the notion, shared socially, that programming should compensate the lack of cultural capital of part of the population through educational actions with a moral background, inserted even in fictional product, resulting in a fractured entertainment, with a peculiar realism. This article discusses the forms of realism, especially in soap operas, which seek, among verisimilitude and truth, between mimesis and general portraiture, his way of building a “mirror built into the world”, as in the familiar metaphor of Stendhal. The aim is to analyse social merchandising in some fiction television, identifying in them a given responsibility that seems to refute the power of entertainment.||A cultura da reparação, em nosso meio televisivo, define-se pela noção, compartilhada socialmente, de que a programação deve compensar a escassez de capital cultural de parte significativa da população, por meio de ações pedagógicas com fundo moral inseridas mesmo nos produtos ficcionais, resultando em um entretenimento fraturado, de realismo peculiar. Interessa-nos, neste artigo, discutir as formas desse realismo, notadamente nas telenovelas, que buscam, entre a verossimilhança e a veracidade, entre a mímesis genérica e o retratismo, seu modo de construir um “espelho erguido ao mundo” , como na conhecida metáfora de Stendhal. Pretende-se, assim, problematizar o merchandising social em algumas ficções televisivas, identificando nelas determinada responsabilidade que parece refutar as próprias potências do entretenimento.
ISSN
2316-7114
Autor
Serelle, Márcio
Data
22 de junho de 2011
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/68160 | 10.11606/issn.2316-7114.sig.2011.68160
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2011 Márcio Serelle
Fonte
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 38 n. 35 (2011); 75-89 | Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 38 No. 35 (2011); 75-89 | 2316-7114 | 1516-4330
Assuntos
Entretenimento | Realismo | Telenovela | Merchandising social. | Entertainment | Realism | Telenovela | Social merchandising.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Avaliado pelos pares