Descrição
Analysis of the reading that the film Lavoura arcaica (2001), by Luiz Fernando Carvalho, makes of the novel by Raduan Nassar (1975), with emphasis on the differences that arise in conducting a project marked by the line between writer and filmmaker. In the film, there is the strong presence of the narrator’s voice “over”, which transposes the passages of the Raduan’s text. In the novel, the word is sovereign, in the film, it must interact with the mise-en-scène, image and sound make up a new dynamic, which defines the originality of the filmmaker's choices and their conception of family tragedy.||Análise da leitura que o filme Lavoura arcaica (2001), de Luiz Fernando Carvalho, faz do romance homônimo de Raduan Nassar (1975), com ênfase nas diferenças que se produzem na condução de um projeto marcado pela sintonia entre escritor e cineasta. No filme, há a forte presença da voz overdo narrador, que transpõe passagens do texto de Raduan. No romance, a palavra é soberana; no cinema, ela deve interagir com a mise-en-scène; imagem e som compõem uma nova dinâmica, que define a originalidade das escolhas do cineasta e sua concepção da tragédia familiar.