Descrição
This article aims to address two thesis presented in the Congress of the Brazilian Film in the 1950s to relate them to the beggining of formation of the Brazilian cinematographic field. More precisely, we will analyze Folclore e Cinema, thesis defended by Solano Trindade in the I Congresso Nacional do Cinema Brasileiro; and O problema do conteúdo no cinema brasileiro, presented by Nelson Pereira dos Santos in the I Congresso Paulista do Cinema Brasileiro. From them, we will analyze which images of Brazilian people these thesis articulated in their defenses. Our hypothesis is that, in order to use Gilberto Freyre’s ideas, these intellectuals chose the image of the Brazilian people as a racially, ethnically and culturally heterogeneous people, but in the process of integration. This is not to say that they only reproduce these ideas, but actively used in shaping the habitus of cinematographic field at that time. ||Este artigo pretende abordar duas teses apresentadas nos Congressos Brasileiros de Cinema do início dos anos 1950 para, em seguida, relacioná-las ao momento inicial da formação do campo cinematográfico brasileiro. Mais precisamente, analisaremos as teses Folclore e Cinema, apresentada por Solano Trindade no I Congresso Nacional do Cinema Brasileiro; e O problema do conteúdo no cinema brasileiro, apresentada por Nelson Pereira dos Santos no I Congresso Paulista do Cinema Brasileiro. A partir delas, analisaremos quais imagens de povo essas teses articularam em suas defesas. Nossa hipótese é de que, ao se valerem das idéias de Gilberto Freyre, estes intelectuais elegeram a imagem do povo brasileiro como a de um povo heterogêneo étnico-racial e culturalmente, porém em vias de integração. Não se trata aqui de afirmar que estes apenas reproduziram essas idéias, mas as usaram ativamente na conformação do habitus do campo cinematográfico à época.